Rodzaje kasz i ich właściwości

Rodzaje kasz i ich właściwości

Odpowiednio zbilansowana dieta każdego człowieka powinna opierać się o piramidę żywieniową, w której ważne miejsce zajmują zboża, głównie produkty z nich wytworzone. Bardzo cenne odżywczo są wszystkie rodzaje kasz, które powinno się spożywać codziennie. Kasza jaglana, gryczana, orkiszowa, jęczmienna… Wszystkie rodzaje kasz znalazły szerokie zastosowanie w naszej kuchni. Dlaczego warto włączyć kasze do codziennego menu?

Kasza orkiszowa - właściwości

Orkisz uprawiany był od najdawniejszych czasów, szczególnie ze względu na cenne właściwości odżywcze. Obecnie kasza orkiszowa cieszy się dużym zainteresowaniem konsumentów, którzy poszukują produktów o lepszych walorach żywieniowych, by prowadzić zdrowy tryb życia. Orkisz ma niższą kaloryczność niż pszenica zwyczajna, dlatego też sięgają po niego osoby na diecie odchudzającej. Ponadto zboże to jest cennym źródłem białka, tłuszczu, witamin, składników mineralnych, a także błonnika. Białko orkiszowe wyróżnia także dobrej jakości gluten, który jest lepiej przyswajalny niż gluten pszenicy zwyczajnej.

Dzięki tak cennemu składowi kasza orkiszowa wykazuje właściwości prozdrowotne. Nienasycone kwasy tłuszczowe (m.in. kwas linolowy i kwas oleinowy) i fitosterole pomocne są przy obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi. Przeciwutleniacze (m.in. witamina E, beta-karoten) chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Regularne spożywanie orkiszu, wraz z odpowiednim sposobem żywienia, może pomóc w leczeniu alergii, cukrzycy, otyłości, stwardnienia rozsianego, a także choroby Alzheimera i Parkinsona.

Właściwości kaszy jaglanej

Kasza jaglana wytwarzana jest z prosa - jednego z najcenniejszych zbóż. Jest ona bezglutenowa, hipoalergiczna i lekkostrawna. Zawiera witaminy z grupy B (B1, B2, B6, kwas pantotenowy), minerały (magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo, krzem), związki fenolowe (kwas galusowy, p-hydroksybenzoesowy, waniliowy, kawowy, ferulowy), flawonoidy (luteinę, izowiteksynę) oraz błonnik. Jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka roślinnego oraz tłuszczów nienasyconych.
Kasza z prosa jest zasadotwórcza, pomaga więc zachować równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Spożywanie „jaglanki” zaleca się przy anemii, a także problemach skórnych. Lecytyna i witamina E poprawiają pamięć i koncentrację, a krzem wzmacnia paznokcie i włosy.

Kasza jaglana polecana jest dorosłym, starszym, dzieciom, niemowlętom, osobom stosującym różne na diety. Ma ona bardzo duże zastosowanie kulinarne. Można z niej przygotować przeróżne potrawy, np. pudding jaglany z jabłkiem czy jaglankę z bakaliami.

Właściwości kaszy gryczanej

Kasza z gryki to źródło białka o dobrze zbilansowanym składzie aminokwasowym, skrobi, nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także błonnika pokarmowego. Ponadto kasza gryczana zawiera cenne witaminy (E, witaminy z grupy B) i minerały (magnez, cynk, bor, miedź, mangan, żelazo, potas, fosfor), polifenole, flawonoidy.

Kasza gryczana zalecana jest w profilaktyce nadciśnienia tętniczego, chorób serca, miażdżycy, cukrzycy, nowotworów. Ponadto gryka nie zawiera glutenu, dlatego też mogą ją spożywać osoby chore na celiakię.

Gryka znalazła duże zastosowanie w produkcji żywności funkcjonalnej. W Polsce spożywa się najczęściej nieprażoną kaszę gryczaną całą i łamaną, ale też prażoną (całą, łamaną). Kaszę spożywa się z posiłkami mięsnymi, sosami (zwłaszcza grzybowym). Można ją dodać do pierogów, naleśników czy kotletów. Odżywcze są różnorodne koktajle warzywne z dodatkiem kaszy z gryki.

Warto dodać, iż odmianą kaszy gryczanej, niestety obecnie trudno dostępną, jest kasza krakowska (łamana, niepalona, ma mniejsze ziarna i delikatniejszy smak).

Inne rodzaje kasz - krótka charakterystyka

Rodzajów kasz jest kilkanaście. Oprócz wyżej wymienionych mamy jeszcze kasze takie jak:

- kasza jęczmienna: pęczak (rodzaj grubej kaszy), kasza jęczmienna łamana (wiejska), kasza jęczmienna perłowa (mazurska),

- kasza manna, czyli grysik (z pszenicy),

- kasza kukurydziana (z kukurydzy),

- kasza kuskus (z pszenicy durum),

- kasza owsiana (z owsa).

Wszystkie kasze mają szerokie zastosowanie w naszej kuchni. Doskonale nadają się do dań mięsnych, jak również sałatek czy nawet wypieków.

W sklepach dostępna jest kasza gruba (kasze gruboziarniste), drobna, prażona. Warto znać rodzaje kasz i docenić ich właściwości prozdrowotne. Kasza kaszy nierówna, można więc wybrać odpowiedni dla siebie gatunek kaszy, by cieszyć się nie tylko jej smakiem, ale też właściwościami. Wybierajmy różne rodzaje kaszy, nie pomijajmy zdrowej kaszy jaglanej. Jedzmy więc kasze na zdrowie.

< Wróć do bloga Następny wpis >

Skomentuj

*
**Mail nie będzie opublikowany
*Adres url wraz z http://
*
Produkt dodany do porównania