Nasiona chia i jagody goji czyli superfoods w twojej kuchni

Czym jest żywność superfoods?

Superfoods to pojęcie określające żywność o wysokiej wartości odżywczej, które do powszechnego obiegu weszło za sprawą artykułu Aarona Mossa z 1998 roku. Tego typu jedzenie jednak nie powinno być utożsamiane z dietami leczniczymi, bowiem ich działanie medyczne nie zostało udowodnione. Superfoods to przede wszystkim produkty o wysokiej zawartości odżywczej, dzięki czemu już ich niewielka ilość wystarczy, by doprowadzić do zbilansowania codziennej diety.

By wpływ tego typu jedzenia na zdrowie był zauważalny konieczna jest zmiana nawyków żywieniowych. Nie wystarczy spożywanie pokarmów o wysokiej wartości odżywczej, jeżeli z diety nie znikną puste kalorie i bogate w cholesterol zapychacze.

Superfoods – lista

Na liście superfoods, a więc produktów bogatych w witaminy, minerały, błonnik i przeciwutleniacze, znajdują się naturalne produkty roślinne, w tym: jagody, orzechy, owoce cytrusowe, niektóre warzywa, nasiona oraz ryby i pełnoziarniste pieczywo. By żywność mogła zyskać miano superfoods musi być nie tylko bogata w składniki odżywcze, ale przede wszystkim musi być jedzeniem nieprzetworzonym, uprawianym w odpowiednich warunkach.

Wśród produktów z listy superfoods, do niedawna niedostępnych polskim konsumentom, a dziś chętnie wykorzystywanych w codziennej diecie należą: jagody goji i nasiona chia.

Nasiona chia

To produkt roślinny, pozyskiwany z nasion szałwii hiszpańskiej, której naturalnym środowiskiem jest Meksyk i Gwatemala, a więc ciepłe rejony Ameryki Południowej i Środkowej. Swoją popularną nazwę: „chia” roślina zawdzięcza uprawiającym ją już przed XV wiekiem Aztekom i w tłumaczeniu z ich języka oznacza coś oleistego. Etymologia nazwy krzewu i jego nasion doskonale oddaje właściwości chia, do których zaliczyć należy m.in. bogactwo kwasów tłuszczowych.

Nasiona chia – właściwości

Plusów spożywania nasion chia na co dzień jest wiele. Tym co powinno przekonać wątpiących jest szeroka możliwość zastosowań tego produktu w różnego rodzaju posiłkach oraz właściwości nasion chia, do których należy:

1) Stosunkowo niska kaloryczność nasion chia, która sprawia, że jest to roślina szczególnie chętnie wybierana przez liczących kalorie. Nasiona chia dostarczają błonnika pokarmowego, który przyczynia się do poprawy trawienia i uzyskania poczucia sytości;

2) Nasiona chia wspomagają przyswajanie witamin w pożywieniu oraz wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego;

3) Chia mają pozytywny wpływ na pracę układu krwionośnego i wchłanianie cukru, dzięki czemu są produktem polecanym diabetykom;

4) Szałwia hiszpańska to bogactwo kwasów tłuszczowych omega-3 i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach;

5) Nasiona chia są obfite w  białka i substancje mineralne;

6) Chia zawierają antyoksydanty.

Jagody goji

Jagody goji bądź jagody goji suszone to popularna nazwa handlowa owoców chińskiej, pospolitej lub szkarłatnej odmiany kolcowoju, uprawianego na obszarach Azji, cieszących się umiarkowanym i tropikalnym klimatem. Medycyna chińska przypisuje goji właściwości zdrowotne, do których zalicza przede wszystkim pozytywny wpływ na wątrobę, wzrok oraz wspieranie ogólnej kondycji i  wytrzymałości organizmu. Przestrzega się jednak przed jedzeniem owoców goji niskiej jakości bądź niewysuszonych, gdyż mogą wywoływać efekt zatrucia.

Dlaczego goji to superfoods?

Goji znajdują się na liście superfoods, gdyż zawierają ogromną ilość minerałów i antyoksydantów, które przyczyniają się do poprawy funkcjonowania organizmu. Ponadto są produktem stosunkowo niskokalorycznym, wybieranym przez osoby zainteresowane odchudzaniem i dietą fit. Polisacharyd i witamina C, zawarte w wysuszonych owocach goji, pozytywnie wpływają na układ odpornościowy i  kondycje psychofizyczną.

Przepisy z wykorzystaniem jagód goji i nasion chia

Zarówno jagody goji, jak i nasiona chia to superfoods stanowiący dodatek do wielu potraw o różnej konsystencji, a więc orzeźwiających napojów, słodkich deserów, zup, chleba i owsianki. W tradycyjnej kuchni chińskiej gotowane owoce goji stanowiły także składową zup. Szczególną popularnością cieszą się puddingi i zdrowe koktajle z nasion chia oraz desery, w tym sezamki i batony, przygotowane przy użyciu jagód goji. Pozytywne właściwości nasion chia i jagód goji warto wykorzystywać w swojej codziennej diecie!

Choć medycyna akademicka jest ostrożna w przypisywaniu superfoods właściwości leczniczych to chyba nie ma już najmniejszych wątpliwości, że to zdrowy wariant żywieniowy. Nawet jeśli efekty stosowania produktów z listy żywności bogatej w wartości odżywcze nie będą zadowalające, to cena nasion chia i jagód goji zachęca sceptyków do ich wypróbowania. Obydwa produkty dostępne są w naszym sklepie.

Jacek Sieradz

W Naturalnie Zdrowe obecny od kilku lat. Gorliwy zwolennik idei slow life i racjonalnego podejścia do spraw żywienia. W swoich wpisach opisuje zdrowe produkty i ich właściwości oraz przedstawia, jak i dlaczego warto z nich korzystać. Zagadnienia związane z szeroko pojętym zdrowym trybem życia stara się prezentować w sposób przystępny, aby nawet laik mógł czerpać z nich maksimum pożytku i informacji. Miłośnik odkrywania nowych destynacji i lokalnych smaków. Po godzinach fan westernów i oddany właściciel staffika.

  • Rejestracja

Rejestracja nowego konta
Posiadasz już konto
Zaloguj się lub Zresetuj hasło