Zamówienia wysyłamy w terminie do 3 dni roboczych.

UWAGA! Ze względu na stan epidemiczny w kraju - brak możliwości płatności gotówką przy odbiorach osobistych w siedzibie firmy!

Erytrytol - co to jest i czy warto wprowadzić go do swojej diety?

Erytrytol - co to jest i czy warto wprowadzić go do swojej diety?

Erytrytol to jeden ze zdrowych zamienników cukru, czyli tzw. naturalny słodzik. Czym jest i czy faktycznie warto zastąpić nim tradycyjny cukier?

Cukier - plaga czasów współczesnych

W średniowieczu dżumę nazywano czarną śmiercią. Obecnie cukier można nazwać białą śmiercią, bo tragiczne żniwo, jakie zbierze w najbliższych latach może być równie duże. Chociaż obecnie ciężko wyobrazić sobie brak w domu opakowania cukru to jeszcze stosunkowo nie tak dawno cukier i jego spożycie stało na zupełnie innym poziomie. Dopiero w drugiej połowie XIX wieku w Europie zaczęto pozyskiwać cukier z buraków cukrowych, wcześniej sprowadzany był spoza kontynentu, co nie tylko oznaczało mniejszą dostępność, ale również wyższe ceny. Okres industrializacji znacząco ułatwił dostęp i obniżył koszty pozyskania cukru.

Z pewnego punktu widzenia, cukier jest bardzo praktycznym surowcem. Nie dość, że łatwo go przechowywać to dodatkowo nie psuje się, a jednocześnie ma w sobie mnóstwo kalorii. Niestety, jest druga strona medalu – nie posiada on żadnych minerałów i składników odżywczych, nie ma białka czy zdrowych tłuszczy, a jego spożycie jest bezpośrednią przyczyną wielu schorzeń i chorób cywilizacyjnych.

kostki cukru

Warto uzmysłowić sobie skalę problemu spoglądając na ilości cukru, jakie pochłaniamy obecnie w porównaniu do tego, co spożywali nasi dziadkowie i ich rodzice. Pod koniec XIX wieku średnia na świecie kształtowała się na poziomie 1 kg rocznie, przed pierwszą wojną światową wartość ta wzrosła do 9 kg, w momencie wstępowania Polski do Unii Europejskiej było to już 25 kg. W naszym kraju spożycie cukru przekroczyło 40 kg rocznie już kilka lat temu i absolutnie nie zanosi się na to, by ten trend miał ulec zmianie. Oczywiście, jest to ilość łączna, czyli obejmująca zarówno czysty cukier, jak i cukier przetworzony, znajdujący się w składach wszystkiego, co znajdujemy na półkach sklepowych. I to właśnie ten drugi jest obecnie największym problemem, bo spożycie czystego cukru na szczęście maleje, co świadczy o rosnącej świadomości konsumentów.

Duże spożycie cukru to przyczyna, a jakie są skutki? Na myśl od razu przychodzi nadwaga i otyłość. Nic w tym dziwnego, takie zmiany pojawiają się najszybciej i są widoczne w każdej grupie wiekowej łącznie z najmłodszymi. Nie trudno zauważyć, kiedy przestajemy mieścić się w ulubione spodnie czy bluzkę. To jednak dopiero początek. Cukrzyca, nadciśnienie, choroba zwyrodnieniowa kolan, bezdech senny, niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby i wiele innych. Do wyboru, do koloru, każdy znajdzie coś dla siebie. Wszystkie wymienione choroby są bardzo poważnymi schorzeniami, które stanowią realne i znacznie poważniejsze zagrożenie dla zdrowia i życia niż za ciasne ubrania. Już teraz 3 na 5 Polaków ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Do 2025 otyły będzie już co trzeci. Dane i prognozy mogą przerażać, ale powinny też dać jasny sygnał do zmian. Zmian dających dłuższe i lepsze życie.

Erytrol – co to jest?

Czy da się zjeść ciasto i mieć ciastko? Jest to możliwe, jeśli zamienimy biały cukier na którąś z naturalnych słodzików. Jednym z najlepszych jest erytrytol. Co to zapyta wiele osób. Powszechnie spotkać się można również z nazwą erytrol, ale w obu przypadkach będziemy mieć do czynienia z tą samą substancją. Czym dokładnie jest? To przedstawiciel alkoholi cukrowych, do których należą też bardziej popularny ksylitol, ale też maltitol. Cechą wspólną wszystkich jest znacznie niższa kaloryczność w porównaniu do tradycyjnego cukru białego, który ma około 400 kcal na każde 100 g. Ile zatem ma erytrytol? 200? 100? Odpowiedź może zaskakiwać - to tylko 20 kcal! Wprawdzie jego słodkość jest niższa i kształtuje się na poziomie około 70%, co oznacza używanie większych ilości, ale nadal posłodzenie nim herbaty oznaczać będzie raptem dodatkowe 1,5 do 2 kcal. Jest to ilość w zupełności pomijalna i nawet sportowcy liczący każdą kalorię nie powinni brać tego pod uwagę.

cukier sypany

Warto podkreślić, że erytrol jest substancją naturalną i występującą w przyrodzie w niektórych owocach, ale też w owocach morza czy sosie sojowym. Nawet w winie znajdziemy erytrytol. Z czego powstaje? W warunkach przemysłowych jest pozyskiwany oczywiście innymi sposobami, najczęściej jest to fermentacja glukozy przez drożdże. Nie zmienia to faktu, że ten najmniej kaloryczny słodzik nie jest niczym sztucznym, na co mogłoby wskazywać jego oficjalne oznaczenie, czyli E968. Warto zwracać na to uwagę wybierając następnym razem dżem, sosy czy lody.

Erytrytol – korzyści i brak wad?

W przypadku czystego cukru ciężko mówić o jakichkolwiek korzyściach, ale za to można wymienić sporo wad. Przy naturalnych słodzikach i erytrytolu jest jednak dokładnie na odwrót. Włączenie go do diety nie tylko nie wyrządzi nam żadnej krzywdy, ale też okaże się korzystne i pomocne. Co ciekawe, przez brak odpowiednich enzymów nasz organizm nie jest w stanie metabolizować erytrytolu. Brak możliwości strawienia oznacza, że cały spożyty erytrytol jest finalnie usuwany z organizmu, nie powodując żadnych wzdęć czy sensacji żołądkowych.

Przechodząc do zalet, zacznijmy od tego, że wartość indeksu glikemicznego erytrolu wynosi zero i nie powoduje on w ogóle zmian poziomu cukru we krwi, a to automatycznie powstrzymuje wyrzuty insuliny. W praktyce oznacza to, że może być bez obaw spożywany przez osoby chore na cukrzyce. Jednak również osoby niezmagające się z tego typu schorzeniami powinny docenić zalety takiego stanu rzeczy – brak reakcji organizmu oznacza koniec nagłych stanów pobudzenia i uczucia senności niedługo potem, co jest typowym objawem po spożyciu porcji cukru.

Czysty cukier często kojarzony jest z psującymi się zębami i ubytkami. W tym przypadku nie ma o tym mowy. Erytrytol nie tylko hamuje rozwój próchnicy, ale zatrzymuje również rozwój bakterii, które są przyczyną powstawania schorzeń w jamie ustnej. Chociaż ciężko w to uwierzyć, jedzenie odpowiednich słodyczy może nie tylko nie psuć zębów, ale wręcz poprawiać ich kondycję – brzmi absurdalnie, ale to prawda. Stąd też erytrytol często wykorzystywany jest w gumach do żucia, gdzie nadaje im słodkiego smaku i powoduje miłe uczucia chłodu i świeżości.

Najmniej znaną cechą erytrytolu jest to, że chroni przed działaniem wolnych rodników i posiada właściwości antyoksydacyjne – spowalnia procesy starzenia, działa antyrakowo i wzmacnia odporność organizmu. Innymi słowy – działa dokładnie na odwrót niż biały cukier, który cechuje się właściwościami prozapalnymi w organizmie i jest „pożywką” dla nowotworów. O ile nie należy go w żadnym wypadku traktować jako lekarstwa to zdecydowanie warto zastąpić nim biały cukier i minimalizować przez to ryzyko wystąpienia niepożądanych zmian.

Erytrytol – słodycz na zdrowie!

serce z cukru

Erytrytol łączy w sobie cechy, których na pierwszy rzut oka nie da się połączyć. Z jednej strony gwarantuje odpowiedni poziom słodkości, ale jednocześnie nie ma w sobie pustych kalorii i nie niesie ze sobą przykrych konsekwencji długofalowych, jakie dają przyjmowanie dużych ilości tradycyjnego cukru. Dodatkowo wpływa na kondycję nie tylko jamy ustnej, ale i układu odpornościowego i jest bezpieczny dla diabetyków. W przeciwieństwie do cukru – nie jest kancerogenny. Erytrytol w ciąży? Nie ma obaw, Światowa Organizacja Zdrowia nie stwierdziła żadnej szkodliwości, nawet jeśli codziennie spożywać będziemy erytrytol. Oczywiście mimo wszystko warto zachowywać umiar, bo słodziki w zbyt dużej ilości mogą dawać efekt przeczyszczający. A cukier? Najlepiej odpowiedzieć sobie na pytanie: biała śmierć czy erytrytol? Wybór jest prosty.

< Wróć do bloga Następny wpis >

Skomentuj

*
**Mail nie będzie opublikowany
*Adres url wraz z http://
*
Produkt dodany do porównania