Zamówienia wysyłamy w terminie do 3 dni roboczych.

UWAGA! Ze względu na stan epidemiczny w kraju - brak możliwości płatności gotówką przy odbiorach osobistych w siedzibie firmy!

Czosnek - właściwości i zastosowanie. Jak wpływa na zdrowie?

Czosnek - właściwości i zastosowanie. Jak wpływa na zdrowie?

Jeśli zadalibyśmy pytanie o najbardziej popularną roślinę leczniczą, to jest duża szansa, że na pierwszym miejscu pojawiłby się czosnek. Jest on tak dobrze znany i powszechnie stosowany przy wszelkiego rodzaju infekcjach, że chyba nie ma osoby, której w dzieciństwie babcia nie podawałaby gorącego mleka z czosnkiem, masłem i miodem. Taki specyfik potrafił błyskawicznie postawiać na nogi, a w najgorszym razie skracał czas, który trzeba było spędzić w łóżku. Duża zasługa takiej skuteczności tego napoju to właśnie obecność czosnku. Ma on jednak znacznie więcej zalet i właściwości prozdrowotnych niż zwalczanie objawów przeziębień. Nie wspominając o tym, jak niezastąpiony potrafi być w kuchni.

Czosnek pospolity – skąd pochodzi?

Historia czosnku sięga kilka milleniów wstecz i terenów Azji Środkowej. To właśnie tam około 5 tysięcy lat temu rozpoczęto uprawę rośliny, początkowo na terenach Chin oraz Indii. Czosnek szybko zdobył popularność i z czasem dotarł do Europy oraz północnych krańców Afryki. Co ciekawe, setki lat upraw nie wpłynęły praktycznie w żaden sposób na obecnie spotykany czosnek i jest on niezmieniony względem swojego dzikiego pierwowzoru. Mimo, że może rosnąć praktycznie w każdej strefie klimatycznej, to największe uprawy są w strefach ciepłych, a wiodącym producentem do dzisiaj pozostają Chiny. Warto też wiedzieć, że z rośliną blisko spokrewniona jest cebula i szczypiorek chociaż rzecz jasna nie mają tych samych zalet i właściwości czosnku. Prócz najbardziej rozpowszechnionego czosnku pospolitego na rynku można spotkać też inne odmiany jak, chociażby czosnek niedźwiedzi.

Czosnek – co w sobie zawiera?

Powiedzieć, że czosnek to kopalnia związków prozdrowotnych to jak nie powiedzieć nic. Każdy ząbek to bogactwo flawonoidów, aminokwasów, witaminy C, B1 i B2 oraz soli mineralnych. To również olejki eteryczne i najważniejszy z nich, czyli allicyna – organiczny związek siarki, któremu czosnek zawdzięcza swój intensywny smak i zapach, ale także niektóre właściwości. Dotyczy to oczywiście świeżej rośliny, ale trzeba podkreślić, że pozytywne zmiany może przynieść spożywanie nawet jednego ząbka dziennie. Tym bardziej że czosnek nie jest kaloryczny, a jednorazowo zjadamy co najwyżej kilka gramów – wartości pomijalne w stosunku do zalet.

Czosnek – właściwości lecznicze

No dobrze, ale na co konkretnie może pomóc czosnek? Zacznijmy od jego właściwości antybakteryjnych. Czosnek to jeden z najsilniejszych naturalnych antybiotyków. Nie tylko zwalcza bakterie powodujące choroby, ale również chroni organizm przed wpływem wolnych rodników, które mogą być przyczyną powstawania nowotworów lub szybszego starzenia się organizmu. Za taki stan rzeczy odpowiadają obecne w czosnku flawonoidy, które mają właściwości antyoksydacyjne oraz wspomniana już allicyna. Dużą zaletą czosnku jest też to, że w przeciwieństwie do tradycyjnych antybiotyków, nie podrażnia żołądka i jelit, a nawet zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów układu pokarmowego.

Rekomenduje się, by w miarę możliwości spożywać świeży czosnek, a intensywny zapach zwalczać zjedzeniem jabłka czy żuciem ziarenka kawy. Można również wypić szklankę mleka czy kieliszek wina – każdy znajdzie odpowiadający mu sposób. Co istotne, czosnek nie traci praktycznie nic ze swoich właściwości w trakcie krótkotrwałej obróbki cieplnej. Dopiero dłuższy czas gotowania pozbawia go właściwości bakteriobójczych, ale pozostałe są niezmienione. To cenna uwaga, o której warto pamiętać. Następną zaletą czosnku jest jego wpływ na układ oddechowy. To z tego powodu jest tak chętnie stosowany profilaktycznie w okresie wzmożonych infekcji. Wypicie mleka z czosnkiem i miodem pomaga udrożnić drogi oddechowe i ułatwia odkrztuszanie.

Czosnek – właściwości zdrowotne

Już w starożytności uważano, że czosnek w diecie dodaje sił i odwagi i jest w tym sporo prawdy. Roślina ma bowiem bardzo pozytywny wpływ nie tylko na pracę serca, ale również na kondycję naczyń krwionośnych. Czosnek potrafi obniżać ciśnienie krwi, a przez zapobieganie zmianom miażdżycowym pozwala poprawiać kondycję układu krążenia i redukuje ryzyko wystąpienia schorzeń jak zawały czy udary. Wszystko to możliwe jest dzięki zdolności czosnku do rozrzedzania krwi. Zmniejszenie lepkości zapobiega powstawaniu zakrzepów i pod tym względem czosnek jest podobny w działaniu do aspiryny.

Czosnek prócz korzyści dla układu krwionośnego wspiera też mocno układ trawienny. Już wcześniej wymienione zostały niektóre profity, ale to nie koniec. Czosnek poprawia pracę żołądka i jelit – jest żółciopędny i zmniejsza wzdęcia. Dzięki temu zaleca się go jako dodatek to wszystkich ciężkostrawnych dań mięsnych i tych z dużą ilością tłuszczu. Z tych powodów często spotkać go można we wszelkiego rodzaju dietach redukcyjnych – przyspieszona praca jelit to lepszy metabolizm i skuteczniejsza utrata kilogramów. Zresztą redukcja wagi to nie jedyny powód, dla którego osoby aktywne fizycznie powinny włączyć czosnek do swojego menu. Okazuje się, że czosnek pozwala na osiąganie lepszy rezultatów dzięki zwiększeniu wytrzymałości wśród sportowców. To może również tłumaczyć pozytywny działanie czosnku na poziom libido.

Czosnek – zastosowanie

Nie ulega wątpliwości - czosnek najlepiej jest spożywać na surowo. Może być siekany, przeciskany przez praskę czy krojony w plastry – wszystko według preferencji. Warto zwracać uwagę by czosnek był świeży – zleżałe czy nadpsute ząbki nie mają tych samych właściwości. Jak wcześniej podaliśmy, również obróbka termiczna nie jest złym rozwiązaniem – utrata prozdrowotnych właściwości nie jest duża. Z naszej strony polecić możemy jednak zrobienie syropu z czosnkiem – popularnego specyfiku, który można przechowywać w lodówce przez kilka tygodni. Takie domowe lekarstwo nie tylko pozwoli w wygodny sposób zaspokoić dzienną dawkę, ale zrobi to w bardziej przyjemnym i mniej „pachnącym” stylu.

Przepis na syrop z czosnkiem jest prosty, ale potrzeba kilku dni, by otrzymać produkt końcowy. Zaczynamy od przeciśnięcia całej główki czosnku przez praskę, a następnie odstawiamy ją na kwadrans. Po tym czasie dodajemy do niej sok z jednej cytryny, około 125 ml ciepłej, przegotowanej wody oraz łyżkę miodu lipowego. Całość dobrze mieszamy, (użycie ciepłej, ale nie gorącej wody ułatwi cały proces), a na koniec przekładamy do słoika i zakręcamy. Po ostygnięciu odstawiamy do lodówki na kilka dni. Po tym czasie syrop jest gotowy. My polecamy spożywać jedną łyżkę dziennie.

Czosnek – przeciwwskazania

Pomimo swoich niewątpliwych zalet, czosnek nie powinien być spożywany przez wszystkich i nie w dowolnych ilościach. Rośliny powinny unikać osoby z niskim ciśnieniem, a także chorobami przewodu pokarmowego jako wrzody żołądka. Również obciążenie nerek jest przeciwwskazaniem do spożywania czosnku. Osoby zdrowe powinny pamiętać, że nadmiar przyprawy może powodować biegunki i nadmierne wzdęcia, a dzieciom czosnek można podawać dopiero po ukończeniu pierwszego roku życia.

Czosnek – niezastąpione lekarstwo i przyprawa

Mnogość zastosowań i zalet jakie oferuje czosnek sprawiają, że jest to obowiązkowa przyprawa w każdym domu. Niezastąpiona w kuchni, powinna być obecna w lodówce przez cały rok. Chociaż na pierwszym miejscu zawsze powinien stać świeży ząbek to dla wygody może go zastąpić czosnek granulowany, który nada potrawom wyjątkowego smaku i aromatu – właściwości lecznicze czosnku dające zdrowsze serce czy zwiększona odporność to już tylko miły bonus.

< Wróć do bloga Następny wpis >

Skomentuj

*
**Mail nie będzie opublikowany
*Adres url wraz z http://
*
Produkt dodany do porównania