Najzdrowsza kasza - którą wybrać? Zestawienie najlepszych kasz

Najzdrowsza kasza - którą wybrać? Zestawienie najlepszych kasz

Najzdrowsza kasza - Jaką wybrać?

Kaszę ubóstwiali Słowianie. Jedli ją z dodatkiem nabiału, mięsa i ziół. Dziś ubóstwiają ją miłośnicy zdrowego odżywiania. Świetnie zastępuje ryż i ziemniaki. Wielu z Was zastanawia się pewnie - która kasza jest najzdrowsza? Która dostarczy Ci najwięcej składników odżywczych, a w dodatku będzie smaczna?

Prześwietliliśmy najpopularniejsze kasze i naszym zdaniem najzdrowsza kasza to kasza gryczana. Tuż za nią plasują się inne pseudozboża: komosa ryżowa (quinoa) oraz amarantus. Ale to nie znaczy, że z pozostałych gatunków należy rezygnować. Wręcz przeciwnie! W końcu kluczem w zdrowym odżywianiu jest urozmaicona dieta.

Przyjrzyjmy się więc kaszy i jej odmianom nieco bliżej.

Kasza gryczana - najzdrowsza z kasz?

Zaszczytne pierwsze miejsce w naszym zestawieniu zajmuje kasza gryczana palona. Jej największą zaletą jest brak glutenu, co sprawia, że może być ona ze spokojem spożywana przez osoby, które go nie tolerują lub chcą ograniczyć. Zawiera też duże ilości łatwo przyswajalnego białka oraz błonnika - poleca się ją dla osób, które mają problemy z jelitami.

Kasza gryczana - najzdrowsza wśród kasz

Jest także źródłem rutyny, co oznacza że:

  • wzmacnia naczynia krwionośne,
  • ma właściwości przeciwnowotworowe,
  • zapobiega obrzękom.

Kasza gryczana posiada w swoim składzie wiele składników mineralnych, tj. wapnia, fosforu, żelaza, cynku i magnezu. Znajdziesz w niej również witaminy z grupy B oraz aminokwasy egzogenne: lizynę oraz tryptofan. Są to aminokwasy, których Twój organizm nie produkuje samodzielnie i trzeba mu je regularnie dostarczać w pożywieniu. Kasza gryczana zawiera też żelazo i kwas foliowy.

Dobroczynne właściwości kaszy gryczanej:

  • obniża poziom złego cholesterolu,
  • przywraca równowagę kwasowo-zasadową w organizmie,
  • zachowuje się jak prebiotyk, czyli jest pożywką dla dobrych bakterii w jelitach,
  • wpływa pozytywnie na płodność u mężczyzn,
  • przyspiesza metabolizm.

Naleśniki z kaszy gryczanej

Pozostałe pseudozboża - amarantus i komosa ryżowa

Komosa ryżowa oraz amarantus należą - podobnie jak gryka - do pseudo zbóż. Mają ziarenka, ale zbożami nie są, stąd inna ich nazwa - zboża rzekome. Te kasze nie zawierają glutenu. Są więc idealne dla osób chorujących na celakię.

Komosa ryżowa z warzywami i serem

Amarantus - bogactwo żelaza

To "dojrzałe" pseudozboże jedli już Inkowie, Aztekowie i Majowie. Ze względu na dużą ilość składników odżywczych oraz olbrzymią ilość łatwo przyswajalnego żelaza również można je zaliczyć do grona najzdrowszych kasz. A indeks glikemiczny amarantusa... jest zabójczo niski. Wynosi tylko 35.

W tej kaszy znajdziesz spore ilości białka oraz kwasów omega-6, a także - podobnie jak w przypadku gryki - aminokwasy egzogenne. Odpowiadają one za:

  • wspieranie działania układu nerwowego,
  • wspomaganie prawidłowej przemiany materii,
  • usprawnianie działania mięśni.

Komosa ryżowa

W Ameryce Południowej nazywana "złotem Inków" lub Quinoa. Ten rodzaj kaszy wyróżnia się na tle innych jednym szczegółem - komosa ryżowa zawiera w sobie flawonoidy, których nie ma żadna inna przedstawiona w zestawieniu kasza. Jest więc antyoksydantem na równi z witaminą C czy E.

Ale to nie wszystko. Jest ona źródłem wielu soli mineralnych, czyli wapnia, magnezu czy fosforu. Zawiera także dużą ilość białka oraz witaminy z grupy B - B1, B2, B6. Jest bogata w kwas foliowy oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, dzięki czemu włączenie jej do diety zapobiega chorobom układu krążenia.

Quinoa - idealny posiłek do pracy

Komosę ryżową powinny jeść osoby będące na diecie wegetariańskiej. Ze względu na wysokie zawartości białka ta kasza stanowi idealny zamiennik białka zwierzęcego.

Kasza jęczmienna - najpopularniejsza z kasz

Bez wątpienia jesteśmy w Polsce największymi fanami kaszy jęczmiennej. To ona najczęściej pojawia się na naszych stołach. I dobrze, bo jest zdrowa. Warto wiedzieć, że najmniej przerobioną kaszą produkowaną z jęczmienia jest pęczak. Powstaje on bez dodatkowej obróbki, a z jego ziarna usuwa się tylko łuskę. Są jednak jeszcze inne rodzaje kaszy jęczmiennej:

  • pęczak kujawski z ziarnem polerowanym,
  • łamana z oczyszczonego ziarna,
  • perłowa z połamanego i wypolerowanego ziarna.

Kasza jęczmienna pęczak posiada w sobie spore zawartości witamin z grupy B, w tym witaminę B1, B2, B6 oraz B3, czyli niacynę - idealną witaminę na włosy i paznokcie. Zawiera błonnik, magnez, żelazo, miedź oraz wapń, ale w niewielkich ilościach.

Pęczak z warzywami

Czy ta kasza jest najzdrowsza? Lepszym stwierdzeniem byłoby, że kasza jęczmienna jest najpopularniejsza i najmniej przerobiona. Ze wszystkich "normalnych" kasz cechuje ją najniższy wskaźnik indeksu glikemicznego (30). Podobnie jak kasza gryczana jest ona prebiotykiem.

Kasza jaglana - bogactwo witamin z grupy B

Królują w niej witaminy z grupy B, ale nie tylko. Kasza jaglana to bogactwo takich minerałów jak magnez, fosfor, potas, a także miedź, żelazo czy mangan. Zawiera również krzem, o którym mówi się, że jest pierwiastkiem życia. Wpływa on korzystnie na organizm, podkręcając pozytywnie urodę u Pań (i Panów również).

Ale to nie wszystkie zalety kaszy jaglanej. Jaglanka nie zawiera glutenu! Działa więc na korzyść układu pokarmowego, jest lekkostrawna i nie powoduje alergii. Jako jedna z nielicznych kasz ma właściwości antywirusowe oraz zasadotwórcze. Zawiera lecytynę, która reguluje poziom cholesterolu, jednak trudno w niej o dużą zawartość błonnika.

Kasza jaglana - wersja na słodko, budyń z musli i miętą

Jeśli chodzi o właściwości kasza jaglana jest często porównywana do kaszy gryczanej. Różni się jednak smakiem oraz wykorzystaniem w kuchni. Najczęstszym zastosowaniem kaszy jaglanej są desery oraz słodkie potrawy. Można z niej zrobić budyń, dodać ją do jogurtu lub sałatki z owocami.

Kasz bulgur - idealna dla kobiet w ciąży

Ta gruboziarnista kasza to bogactwo błonnika oraz minerałów odpowiedzialnych za prawidłowe działanie serca i naczyń krwionośnych (wapnia, potasu, magnezu i sodu). Dodatkowo zawiera w sobie duże ilości witamin z grupy B, a także fosforu oraz manganu, który odpowiada za:

  • ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym,
  • wspiera wchłanianie żelaza.

Kasza bulgur zapewnia długie uczucie sytości - właśnie dzięki błonnikowi, a najbardziej przyda się w diecie kobiet w ciąży i karmiących - ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego. Do swojej diety powinny ją też włączyć osoby żyjące w stresie - witaminy B oraz magnez wpływają korzystnie na układ nerwowy.

Kasza bulgur - wegetariańskie kotleciki

Kasza manna i kuskus - lekkostrawność górą

Te dwie kasze z pewnością nie należą do najbardziej odżywczych kasz. Produkuje się je z pszenicy. Są jednak lekkostrawne, więc będą perfekcyjnym uzupełnieniem diety dzieci oraz osób z problemami trawiennymi.

Kasza manna ma najwięcej węglowodanów ze wszystkich kasz. Jedzmy ją więc rzadziej niż jej pozostałe siostry, dobrze jest za to na jej bazie przygotować deser (na pewno będzie on zdrowszy niż tradycyjny batonik). Do najzdrowszych nie należy, ale za to znajdziemy w niej sporo jodu. Kaszę mannę możesz wykorzystać w kuchni:

  • przygotowując deser z owocami, orzechami, miodem, a nawet czekoladą (są tacy, co jedzą kaszę mannę na mleku bez żadnych dodatków - też można)
  • gotując zupę mleczną,
  • przy pieczeniu ciasta bez pieczenia,
  • do zrobienia oryginalnego budyniu.

Kasza manna - idealny deser dla dzieci

Jeśli zaś chodzi o kaszę kuskus to ona w zasadzie kaszą nie jest. Bardziej pasuje do niej nazwa "kaszo-makaron", gdyż produkuje się ją z mąki pszenicy durum połączonej z wodą. To uniwersalna kasza. Możesz ją dodać praktycznie do wszystkiego - obiadu, kolacji, na słodko, ciepło i słono. Doskonale łączy się z przyprawami, chłonąć po całości ich smak, a do tego zawiera żelazo, potas i ogromne ilości selenu. Pamiętaj jednak, aby szukać odmian razowych - będą one po prostu najzdrowsze.

Kasza kuskus z warzywami i ziarnami

Kasza - jak ją jeść, aby była smaczna?

Kasze mają naprawdę szerokie zastosowanie w kuchni. Sprawdzą się jako zagęstnik do zup, dodatek do drugich dań oraz fundament deserów. Zamień ją z ziemniakami lub białym i brązowym ryżem. Dodaj do niej grillowane warzywa, duszone pieczarki (albo inne grzyby) lub czerwone mięso. Kasze świetnie smakują z połączeniu z gęstymi sosami, w towarzystwie podrobów oraz ryb. Możesz z nich także przygotować sałatkę, farsz do pierożków lub gołąbków albo uformować z nich wegetariańskie kotleciki.

Kasza z oliwkami, pomidorami i serem

Podsumowanie - która kasza jest najzdrowsza?

Najzdrowsze kasze dla Twojego organizmu to te, które należą do pseudo zbóż. Mają najwięcej wartości odżywczych, zawierają dużo błonnika, witamin z grupy B oraz magnezu. A w dodatku są smaczne i można z nich wyczarować całe mnóstwo pysznych potraw na śniadanie, obiad i kolację. Wierzymy, że umiejętne przygotowanie kaszy jest w stanie przekonać do jej jedzenia największego niejadka :)

< Wróć do bloga Następny wpis >

Skomentuj

*
**Mail nie będzie opublikowany
*Adres url wraz z http://
*
Produkt dodany do porównania