Pistacja - właściwości zdrowotne

Pistacja - właściwości zdrowotne

Niewielki zielony orzeszek skryty w lekko uchylonej, twardej łupinie. Wyjątkowo smaczny i nieziemsko chrupiący, a do tego bardzo pożywny i bogaty w cenne dla zdrowia składniki odżywcze. Pistacja - jej historia połączyła się z historią człowieka tysiące lat temu i trwa do dziś. Oto wszystko, co warto wiedzieć o właściwościach zdrowotnych orzechów pistacjowych. Przekonaj się dlaczego warto jeść je codziennie, dlaczego nazywa się je orzechami szczęścia i w jaki sposób wybrać te najlepsze. 

Wartości odżywcze pistacji

Właściwości zdrowotne pistacji wynikają oczywiście z dużych ilości zawartych w nich składnikach odżywczych, do których zaliczamy białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, makro- i mikroelementy oraz tokoferol i fitosterole. Jako jedyne spośród orzechów dostarczają nam także karotenoidów. Pistacje zawierają w swoim składzie - w przeliczeniu na 100 g - następujące ilości składników odżywczych: 

  • 67 g tłuszczów,
  • 20 g węglowodanów,
  • 13 g białek,
  • ok. 1090 mg potasu,
  • ok. 500 mg fosforu,
  • ok. 160 mg magnezu,
  • ok. 135 mg wapnia,
  • ok. 58µg kwasu foliowego,
  • 5,2 mg witaminy E,
  • 0,82 mg witaminy B1. 

Jak widzimy, orzechy te mają silne właściwości odżywcze. Poza wymienionymi tu składnikami, w składzie pistacji znajdziemy też spore ilości błonnika pokarmowego (10,3 g/100g orzechów) oraz antyoksydantów. 

Pistacje - właściwości prozdrowotne 

Orzechy pistacjowe, podobnie jak inne spożywane przez nas pokarmy, mogą dzięki swoim wartościom odżywczym aktywnie wpływać na nasz stan zdrowia i samopoczucie. Dlaczego więc spożycie orzechów pistacjowych jest tak szczególnie istotne? Oto powody. 

Właściwości antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe 

Wysoka zawartość tokoferolu (pochodnej witaminy E) w orzechach pistacjowych obniża ryzyko zachorowania na nowotwory, zwłaszcza nowotwory prostaty i płuc. Badacze z USA dowodzą, że aby uzyskać taki efekt, wystarczy zjadać zaledwie 60 - 70 g tych zielonych orzeszków każdego dnia.

Poza tym już sama witamina E, której pistacje mają sporo, posiada właściwości antyoksydacyjne. Znana jako witamina młodości, pomaga ona zachować młody wygląd skóry i zapobiega procesom starzenia się organizmu, wyłapując i neutralizując wolne rodniki. A to także ma spore znaczenie w walce z komórkami nowotworowymi. 

Pistacje a układ krwionośny 

Pistacje są szczególnie polecane osobom z wysokim poziomem cholesterolu. Spożywane regularnie: 

  • regulują poziom cukru we krwi,
  • pistacje obniżają poziom cholesterolu oraz ciśnienie tętnicze, 
  • obniżają poziom trójglicerydów we krwi,
  • mają pozytywny wpływ na pracę naczyń krwionośnych, zapobiegają gromadzeniu blaszki miażdżycowej,
  • pistacje zmniejszają obkurczanie włosowatych naczyń krwionośnych w czasie sytuacji stresowych,
  • korzystnie wpływają na utrzymanie prawidłowej masy ciała,
  • mają niski indeks glikemiczny,
  • dzięki powyższym
  • wspomagają pracę serca

Pistacje wspomagają pracę oczu 

Jak już wspominaliśmy, pistacje jako jedyne spośród wszystkich rodzajów orzechów zawierają karotenoidy (te same, które znajdziecie w marchewce, dyni czy pomidorach), do których należą luteina i zeaksantyna. Dzięki temu zielone orzechy znacznie obniżają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej - a to dzięki temu, że nie tylko są jej naturalnymi składnikami, ale też mają zdolność odnajdywania i neutralizacji wolnych rodników. W ten sposób chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniem.  

Pistacje odznaczają się wśród innych orzechów zawartością witaminy A, która pomaga zapobiegać wystąpieniu zespołu suchego oka oraz ślepoty zmierzchowej, tak zwanej kurzej ślepoty. 

Pistacje a funkcjonowanie układu nerwowego 

Włączając pistacje do swojej codziennej diety, dbamy również o nasz układ nerwowy. Orzechy te zawierają bowiem w dużych ilościach witaminy z grupy B, które wspomagają zdolność koncentracji, zmniejszają drażliwość, podnoszą odporność na stres. Pamiętajmy jednak, że niedobór witamin z grupy B objawia się nie tylko nerwowością - witaminy te mają bardzo silny wpływ na funkcjonowanie różnych narządów i układów ludzkiego organizmu. W Twojej kuchni pistacje powinny więc mieć stałe i ważne miejsce. 

Jak jeść pistacje? 

Pistacje, podobnie jak inne rodzaje orzechów, możemy jeść na różne sposoby. Są one składnikiem często używanym w przemyśle spożywczym, na przykład do wypieku ciast czy wyrobu batoników i pralin. A jednak zawsze najlepszym pomysłem jest spożywanie ich w formie nieprzetworzonej lub samodzielne przygotowanie pysznych smakołyków z pistacjami w roli głównej.

Możesz na przykład uprażyć je z olejem i solą albo zrobić domowe masło pistacjowe, miksując orzechy z odrobiną oliwy z oliwek i soli. To świetny sposób na wzbogacenie diety niejadków. Drobno posiekanymi pistacjami możesz posypać deser lodowy lub sałatkę - pomysłów jest mnóstwo!  

Ciąża a pistacje 

Właściwości i wartości odżywcze orzechów pistacjowych sprawiają, że wydają się one szczególnie wartościowym składnikiem diety kobiet ciężarnych. Jednak w tym przypadku nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy kobiety ciężarne powinny lub nie powinny ich spożywać. Badania prowadzone pod kątem wpływu alergenów przyjmowanych przez ciężarne na występowanie uczulenia u ich dzieci w przyszłości - dały sprzeczne wyniki. 

Jedne bowiem wykazały, że kiedy matki jadły orzechy w ciąży, ich dzieci rzadziej miały alergię na orzechy. Inne badania dały wyniki wręcz odwrotne. Za każdym razem kobieta ciężarna powinna więc skonsultować włączenie orzechów do swojej diety z lekarzem prowadzącym.  

Jak często i w jakich ilościach należy jeść pistacje? 

Najlepiej oczywiście chrupać je codziennie - to zapewni Ci regularną podaż wszystkich prozdrowotnych składników odżywczych. Natomiast co do rekomendowanej ilości spożywanych orzechów, to zależy ona od dziennego zapotrzebowania na witaminy, makro- i mikroelementy i inne składniki pokarmowe. Przyjmuje się jednak, że ilość 20 - 70 g będzie optymalna. 

Warto pamiętać, że pistacje są kaloryczne - 100 g tych orzechów dostarcza aż 560 kcal. Mimo więc że mają sporo błonnika, regulują metabolizm i zapobiegają odkładaniu się tkanki tłuszczowej - osoby zmagające się z nadwagą lub otyłością powinny jeść je w mniejszych ilościach. 

Jak kupować pistacje aby cieszyć się ich działaniem prozdrowotnym? Orzechy pistacjowe, podobnie jak inne rodzaje orzechów czy bakalii, należy kupować wyłącznie w sprawdzonych źródłach. W nieprawidłowo przechowywanych produktach spożywczych może się bowiem pojawić pleśń - może być ona niewidoczna gołym okiem, ale doprowadzić do zatrucia toksynami. Jeśli więc kupione przez Ciebie pistacje mają "dziwny" smak lub pachną stęchlizną, absolutnie ich nie jedz.   

Pistacje wyróżniają się na tle innych orzechów swoim smakiem i wartościami odżywczymi. Są pyszne, sycące i bardzo zdrowe, a do tego można jeść je na wiele różnych sposobów. Pamiętaj więc, że w Twojej kuchni orzechy pistacjowe powinny być stałym dodatkiem. 

< Wróć do bloga Następny wpis >

Skomentuj

*
**Mail nie będzie opublikowany
*Adres url wraz z http://
*
Produkt dodany do porównania