Pistacje - Właściwości Odżywcze, Dlaczego Warto Je Spożywać

 08/26/2021 08:17:40    Komentarze 0

Niewielki zielony orzeszek skryty w lekko uchylonej, twardej łupinie. Wyjątkowo smaczny i nieziemsko chrupiący, a do tego bardzo pożywny i bogaty w cenne dla zdrowia składniki odżywcze. Pistacja - jej historia połączyła się z historią człowieka tysiące lat temu i trwa do dziś. Źródłem jadalnych nasion są krzewy pistacji. Oto wszystko, co warto wiedzieć o właściwościach zdrowotnych orzechów pistacjowych. Przekonaj się dlaczego warto jeść je codziennie, dlaczego nazywa się je orzechami szczęścia i w jaki sposób wybrać te najlepsze. 

Wartości odżywcze pistacji

Właściwości zdrowotne pistacji wynikają oczywiście z dużych ilości zawartych w nich składnikach odżywczych, do których zaliczamy białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, makro- i mikroelementy oraz tokoferol i fitosterole. Spośród wszystkich orzechów jako jedyne zawierają karotenoidy. Pistacje zawierają w swoim składzie - w przeliczeniu na 100 g - następujące ilości składników odżywczych: 

  • 67 g tłuszcz,
  • 20 g węglowodany,
  • 13 g białko,
  • ok. 1090 mg potas,
  • ok. 500 mg fosfor,
  • ok. 160 mg magnez,
  • ok. 135 mg wapń,
  • ok. 58µg kwas foliowy,
  • 5,2 mg witamina E,
  • 0,82 mg witamina B1. 

Jak widzimy, orzeszki pistacjowe mają silne właściwości odżywcze. Poza wymienionymi tu składnikami, w składzie pistacji znajdziemy też błonnik pokarmowy  (10,3 g/100g orzechów) oraz spore ilości antyoksydantów. 

Pistacje - właściwości prozdrowotne 

Orzechy pistacjowe, podobnie jak inne spożywane przez nas pokarmy, dzięki bogactwu wartości odżywczych mogą aktywnie wpływać na nasz stan zdrowia i samopoczucie. Dlaczego więc spożycie orzechów pistacjowych jest tak szczególnie istotne? Oto powody. 

Właściwości antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe 

Wysoka zawartość tokoferolu (pochodnej witaminy E) w orzechach pistacjowych zmniejsza ryzyko pojawienia się nowotworów, zwłaszcza nowotworu prostaty i płuc.  A to za sprawą przeciwutleniaczy, w które obfitują. Naukowcy z USA dowodzą, że aby uzyskać taki efekt, wystarczy zjadać zaledwie 60 - 70 g  pistacji każdego dnia.

Pistacje to jeden z produktów spożywczych o największym potencjalne antyoksydacyjnym, a to dzięki witaminie E. powszechnie uważana za witaminę młodości, pomaga zachować młody wygląd skóry i zapobiega procesom starzenia się organizmu, wyłapując i neutralizując wolne rodniki. A to także ma spore znaczenie w walce z komórkami nowotworowymi. 

Pistacje a układ krwionośny 

Pistacje są szczególnie polecane osobom z wysokim poziomem cholesterolu i ciśnienia. Spożywane regularnie: 

  • regulują poziom cukru we krwi,
  • pistacje obniżają poziom cholesterolu oraz ciśnienie tętnicze, 
  • obniżają poziom trójglicerydów we krwi,
  • mają pozytywny wpływ na pracę naczyń krwionośnych, zapobiegają gromadzeniu blaszki miażdżycowej,
  • pistacje zmniejszają obkurczanie włosowatych naczyń krwionośnych w czasie sytuacji stresowych,
  • korzystnie wpływają na utrzymanie prawidłowej masy ciała,
  • mają niski indeks glikemiczny,
  • zawarty w nich wapń, przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi
  • dzięki powyższym
  • wpływa na pracę serca i napięcie mięśni. 

Pistacje wspomagają pracę oczu 

Jak już wspominaliśmy, pistacje jako jedyne spośród wszystkich rodzajów orzechów zawierają karotenoidy (te same, które znajdziecie w marchewce, dyni czy pomidorach), zeaksantyna i luteina zawarta w pistacjach zapobiega utracie wzroku. Dzięki temu zielone orzechy znacznie obniżają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej - a to dzięki temu, że nie tylko są jej naturalnymi składnikami, ale też mają zdolność odnajdywania i neutralizacji wolnych rodników. W ten sposób chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniem.  

Pistacje odznaczają się wśród innych orzechów zawartością witaminy A, która pomaga zapobiegać wystąpieniu zespołu suchego oka oraz ślepoty zmierzchowej, tak zwanej kurzej ślepoty. 

Pistacje a funkcjonowanie układu nerwowego 

Włączając pistacje do swojej codziennej diety, dbamy również o nasz układ nerwowy. Kto systematycznie spożywa pistacje, jest bardziej odporny na stres. Pistacje stanowią szczególnie bogate źródło witaminy B6, która wspomaga zdolność koncentracji, zmniejszają drażliwość, podnoszą odporność na stres. W mniejszych ilościach zawiera także inne witaminy z grupy B. Pamiętajmy jednak, że niedobór witamin z grupy B objawia się nie tylko nerwowością - witaminy te mają bardzo silny wpływ na funkcjonowanie różnych narządów i układów ludzkiego organizmu. W Twojej kuchni pistacje powinny więc mieć stałe i ważne miejsce. 

Dodatkowo pistacje wykazują pozytywny wpływ na układ trawienny, poprawiają przemianę materii, pracę jelit i  procesy enzymatyczne organizmu. Dzięki zawartości fosforu i wapnia, ich spożywanie wpływa na wzmocnienie kości. Z kolei dzięki sporej zawartości żelaza polecane są dla osób, które uprawiają sporty związane z wytrzymałością. 

Zastosowanie - Jak jeść pistacje? 

Pistacje, podobnie jak inne rodzaje orzechów, możemy spożywać na różne sposoby. Są one składnikiem często używanym w przemyśle spożywczym, na przykład do wypieku ciast czy wyrobu batoników i pralin. A jednak zawsze najlepszym pomysłem jest spożywanie ich w formie nieprzetworzonej lub samodzielne przygotowanie pysznych smakołyków z pistacjami w roli głównej. Garść pistacji będzie stanowić zdrową przekąskę. Polecamy w szczególności pistacje prażone, są niesamowicie smaczne. 

Możesz na przykład uprażyć je z olejem i solą albo zrobić domowe masło pistacjowe, miksując orzechy z odrobiną oliwy z oliwek i soli. To świetny sposób na wzbogacenie diety niejadków. Drobno posiekanymi pistacjami możesz posypać deser lodowy lub sałatkę - pomysłów jest mnóstwo!  

Ciąża a pistacje 

Właściwości i wartości odżywcze pistacji sprawiają, że wydają się one szczególnie wartościowym składnikiem diety kobiet ciężarnych. Jednak w tym przypadku nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy kobiety czasie ciąży powinny lub nie powinny ich spożywać. Badania prowadzone pod kątem wpływu alergenów przyjmowanych przez ciężarne na występowanie uczulenia u ich dzieci w przyszłości - dały sprzeczne wyniki. 

Jedne bowiem wykazały, że kiedy matki jadły orzechy w ciąży, ich dzieci rzadziej miały alergię na orzechy. Inne badania dały wyniki wręcz odwrotne. Za każdym razem kobieta ciężarna powinna więc skonsultować włączenie pistacji do swojej diety z lekarzem prowadzącym.  

Jak często i w jakich ilościach należy jeść pistacje? 

Najlepiej oczywiście chrupać je codziennie - to zapewni Ci regularną podaż wszystkich prozdrowotnych składników odżywczych. Natomiast co do rekomendowanej ilości spożywanych pistacji, to zależy ona od dziennego zapotrzebowania na witaminy, makro- i mikroelementy i inne składniki pokarmowe. Przyjmuje się jednak, że ilość 20 - 70 g będzie optymalna. 

Pistacje ze względu na niski indeks glikemiczny mogą być spożywane na diecie osób chorych na cukrzycę. 

Warto pamiętać, że pistacje są kaloryczne - wartość energetyczna 100 g tych orzechów stanowi aż 560 kcal. Jeden orzeszek pistacjowy ma około 3 kalorii. Mimo więc że pistacje mają sporo błonnika, regulują metabolizm i zapobiegają odkładaniu się tkanki tłuszczowej - osoby zmagające się z nadwagą lub otyłością powinny spożywać je w mniejszych ilościach. 

Jak kupować pistacje aby cieszyć się ich działaniem prozdrowotnym? Orzechy pistacjowe, podobnie jak inne rodzaje orzechów czy bakalii, należy kupować wyłącznie w sprawdzonych źródłach. W nieprawidłowo przechowywanych produktach spożywczych może się bowiem pojawić pleśń - może być ona niewidoczna gołym okiem, ale doprowadzić do zatrucia toksynami. Jeśli więc kupione przez Ciebie pistacje mają "dziwny" smak lub pachną stęchlizną, absolutnie ich nie jedz. Po otwarciu pistacje należy przechowywać w suchym miejscu.

Pistacje wyróżniają się na tle innych orzechów swoim smakiem i wartościami odżywczymi. Są pyszne, sycące i bardzo zdrowe, a do tego pistacje można jeść na wiele różnych sposobów. Pamiętaj więc, że w Twojej kuchni orzechy pistacjowe powinny być stałym dodatkiem. 

Jacek Sieradz

W Naturalnie Zdrowe obecny od kilku lat. Gorliwy zwolennik idei slow life i racjonalnego podejścia do spraw żywienia. W swoich wpisach opisuje zdrowe produkty i ich właściwości oraz przedstawia, jak i dlaczego warto z nich korzystać. Zagadnienia związane z szeroko pojętym zdrowym trybem życia stara się prezentować w sposób przystępny, aby nawet laik mógł czerpać z nich maksimum pożytku i informacji. Miłośnik odkrywania nowych destynacji i lokalnych smaków. Po godzinach fan westernów i oddany właściciel staffika.

Komentarze

Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodawać komentarze
  • Rejestracja

Rejestracja nowego konta
Posiadasz już konto
Zaloguj się lub Zresetuj hasło