Kawa zielona - czy naprawdę odchudza?
   10/01/2021 07:51:19    Komentarze 0
Kawa zielona - czy naprawdę odchudza?

Zdobywająca od kilku lat coraz większą popularność kawa zielona to rzekomo cudowny sposób na odchudzanie. O ile tego typu deklarację należy zawsze brać z dozą niepewności i niedowierzania, to nie można zaprzeczyć, że jest to zdrowy dodatek do codziennej diety, który faktycznie może wpłynąć na redukcję masy ciała. Ma przy tym również kilka innych zalet. Poznajmy je. 

Czym jest kawa zielona? 

Kawa uznawana jest za najpopularniejszą używkę na świecie i jednocześnie jest to jeden z najważniejszych towarów handlowych z którym może konkurować chyba tylko ropa. Większość osób widziała ciemnobrunatne ziarna kawy palonej, a spora część z nas codziennie ma z nimi kontakt podczas mielenia ich w trakcie przygotowywania porannej kawy. A czym w takim razie jest kawa zielona?

Mówiąc najprościej: dokładnie tym samym. Kawa zielona to po prostu ziarna, które nie zostały poddane procesowi palenia. Jedyna obróbka jaka miała miejsce po zebraniu, polegała na pozbawieniu ich łuski nasiennej. Można zatem traktować zieloną kawę jako produkt w pełni naturalny i nieprzetworzony, który różni się od kawy palonej nie tylko fizycznym wyglądem, ale również pod względem właściwości.  

kawa zielona

Zawartość kawy zielonej 

Zielona kawa w porównaniu do swojego palonego odpowiednika ma w sobie zdecydowanie więcej wartościowych substancji i składników. Dzieje się tak z prostego powodu – proces palenia kawy odbywa się w bardzo wysokich temperaturach i w zależności od techniki jest to od 200 do nawet 250 stopni Celsjusza. Mimo tego, że wszystko trwa dość krótko, od kilku do kilkunastu minut, to w efekcie niszczonych jest wiele składników odżywczych, w tym również cenne polifenole. Daje to wprawdzie pole do popisu dla producentów, bo pozwala na uzyskiwanie różnych smaków i aromatów, ale nie dzieje się to bez żadnych kosztów.  

Czym zatem charakteryzuje się kawa zielona? Kawa surowa, bo z taką nazwą też można się spotkać, zawiera w sobie wiele pierwiastków w tym wapń, potas, sód oraz magnez. Składniki mineralne to jednak nie wszystko. Jest też bardzo bogatym źródłem błonnika i dzięki temu może odgrywać istotną rolę w procesie trawienia, poprawiając perystaltykę jelit i zapewniając uczucie sytości. Zielona kawa to również dużo witamin, szczególnie z grupy B. No i oczywiście kofeina – czym byłaby kawa bez niej. Ją również znajdziemy w składzie, chociaż jej zawartość jest trochę niższa niż w kawie czarnej. 

kawa zielona na odchudzanie

Największa zaleta zielonej kawy? Kwas chlorogenowy! 

Wspomnieliśmy już, że w trakcie obróbki termicznej ziaren kawy zniszczeniu ulegają również wartościowe antyoksydanty, czyli polifenole. Jednym z nich jest kwas chlorogenowy, któremu zielona kawa zawdzięcza swoje właściwości odchudzające. Wprawdzie związek ten występuje również w jabłkach, czy czereśniach, ale to właśnie w zielonej kawie jest go najwięcej. Substancja ta jako silny przeciwutleniacz stymuluje układ immunologiczny lepiej niż witamina C, a dodatkowo pomaga w pozbywaniu się toksyn z organizmu, w tym metali ciężkich.  

Kwas chlorogenowy odpowiedzialny za proces chudnięcia to oczywiście nie żaden cudowny eliksir, który sprawi magicznie, że waga zacznie nagle pokazywać niższe wartości. Zostało jednak potwierdzone, że picie kawy zielonej zmniejsza wchłanianie glukozy, czyli cukrów prostych, które są nieodłącznym towarzyszem nadwagi. Do tego wypicie kawy pozwala na zmniejszenie łaknienia, a zawarty błonnik zapewnia uczucie sytości i lepsze trawienie co też nie jest bez znaczenia.  Również kofeina, której wprawdzie jest trochę mniej niż w czarnej kawie, pomaga poprawić metabolizm i tempo spalania tkanki tłuszczowej.

Trzeba jednak pamiętać, że samo włączenie kawy zielonej do diety nie sprawi, że nagle zaczniemy tracić zbędne kilogramy. Nadal punktem wyjścia jest ujemny bilans kaloryczny, odpowiednia kompozycja posiłków i adekwatna dawka aktywności fizycznej. Zielona kawa pomoże nam w całym procesie i polepszy uzyskiwane rezultaty.  

zielona kawa i kawa parzona

Właściwości zdrowotne zielonej kawy 

Kawa zielona smakuje inaczej od kawy palonej, ale nie zmienia to faktu, że to nadal kawa i ma wiele prozdrowotnych właściwości. Zielona kawa pita regularnie pomaga poprawić sprawność umysłową, polepsza koncentrację oraz stymuluje produkcję dopaminy. Ten związek chemiczny uogólniając, odpowiada za nasz dobry nastrój – wzmacnia motywację i chęć do działania, towarzyszy uczuciu zadowolenia i wydziela się po np. zjedzeniu czekolady czy wypiciu alkoholu. To właśnie dopamina jest też odpowiedzialna za „motyle w brzuchu” u osób zakochanych.  

Poza tym picie kawy pobudza i niweluje zmęczenie fizyczne i psychiczne, o czym najlepiej wie każdy, kto nie wyobraża sobie życia bez porannego kubka kawy. Z tego powodu kawę zieloną docenią również wszyscy, którym pojęcie „nadgodzin” nie jest obce. Lepsza motywacja, większa wytrzymałość organizmu i pobudzenie do działania jest też bardzo istotne dla osób aktywnych fizycznie – chęć do działania to jedna z tych rzeczy, których może najbardziej brakować na treningach.   Co istotne, spożywanie jej nie wpływa na żołądek i jelita w takim samym stopniu, jak kawa czarna – jest łagodniejsza i mniej intensywna. To pozwala pić kawę zieloną bez obaw o późniejsze dolegliwości z brzuchem. 

Gładka cera i włosy dzięki zielonej kawie  

Zaskoczeniem dla niektórych może być fakt, że kawa zielona to również sposób na zdrowszą cerę i włosy. Wyciągi z kawy zielonej spotkać można w kosmetykach, szczególnie w kremach i maseczkach. Nic w tym dziwnego – zawartość antyoksydantów (w tym kwasu chlorogenowego) pozwala opóźniać efekty starzenia, odmładza skórę i wzmacnia włosy. Regularne spożywanie zielonej kawy pozwala na poprawę wyglądu, a usprawnione usuwanie toksyn i metali ciężkich z organizmu również przyczyni się do lepszej kondycji naskórka.  

Zielona kawa pozwala również na zmniejszenie widocznego cellulitu i pozbycie się problemu „pomarańczowej skórki”, który może pojawiać się nawet u osób młodych, które ze względu na wiek mają jeszcze w miarę jędrną i elastyczną skórę.   

kawa zielona parzenie

Jak pić zieloną kawę? 

Poprawne przygotowanie kawy zielonej nie jest trudne ani czasochłonne, ale należy pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim ziarna zielonej kawy są znacznie trudniejsze do zmielenia ze względu na swoją twardość. Jeśli nie posiadamy naprawdę bardzo dobrego i mocnego młynka, lepiej zdecydować się na zakup mielonej kawy zielonej. W przeciwnym razie ryzykujemy nieodwracalnym uszkodzeniem domowego sprzętu.  

Poza tym warto mieć w pamięci, że kawa zielona mielona to zdecydowanie inne walory smakowe niż w przypadku kawy czarnej. Smak naparu jest dość specyficzny i w praktyce oznacza to, że o ile nie jesteśmy koneserami kawy zielonej, to raczej trzeba nastawić się na sięgnięcie po słodzik. Mocno sugerowanym dodatkiem są również aromatyczne przyprawy korzenne – kardamon i cynamon.  

Sam proces parzenia jest dość prosty. Wystarczy 2 łyżeczki mielonej kawy zielonej zalać gorącą wodą o temperaturze około 85-90 stopni. Tak przygotowany napój zostawiamy na kilka minut, nie więcej niż 10. Po tym czasie wystarczy dosypać wspomnianych przypraw i ulubionego słodziku i zielona kawa jest gotowa do spożycia. 

zielona kawa

Zielona kawa – przeciwwskazania 

Mimo swoich wielu niezaprzeczalnych zalet zielona kawa ma również wady. Oczywiście często jest to również kwestia wypijanych ilości, także wskazany jest umiar i obserwacja, jak reaguje nasz organizm. Picie zielonej kawy przede wszystkim podwyższa ciśnienie, a to może być powodem np. bólów głowy. Stąd niezalecana jest osobom z nadciśnieniem oraz ze skłonnościami do migren. Zielona kawa może też wpływać negatywnie na nasz układ pokarmowy, szczególnie jeśli borykamy się z jego schorzeniami. Osoby z chorobą wrzodową, refluksem, czy zespołem jelita drażliwego powinny skonsultować się z lekarzem – jest bowiem bardzo prawdopodobne, że spożywanie zielonej kawy będzie tylko wzmagać dolegliwości.  

Zielonej kawy powinny również unikać kobiety karmiące piersią, ale również te w okresie ciąży. Kofeina zawarta w składzie może mieć negatywny wpływ na prawidłowy rozwój płodu i skrajnych przypadkach spowodować przedwczesny poród. Z tego powodu picie zielonej kawy nie jest również wskazane dla dzieci i młodzieży poniżej 16. roku życia.

Zostaw komentarz

  • Rejestracja

Rejestracja nowego konta

Posiadasz już konto
Zaloguj się lub Zresetuj hasło