Mąka kokosowa - właściwości, zastosowanie
   10/08/2021 10:41:58    Komentarze 0
Mąka kokosowa - właściwości, zastosowanie

Mąka kokosowa od lat zdobywa coraz większą popularność i jest chętniej dodawana jako wzbogacenie i alternatywa, chociażby dla mąki pszennej. Chociaż panuje przekonanie, że ze względu na smak jej stosowanie ograniczone jest do słodkich wypieków, to fakty są takie, że doskonale sprawdza się w wielu, różnych zastosowaniach. Ma przy tym również wiele właściwości prozdrowotnych. Jakie zalety ma mąka kokosowa i jak można wykorzystać ją w kuchni? Odpowiedzi znajdziecie poniżej.  

Mąka kokosowa - właściwości

Mało osób ma świadomość, że mąka kokosowa, chociaż to zabrzmi dziwnie, to w pewnym sensie produkt uboczny wytwarzania oleju i mleka kokosowego. W tym wypadku z wilgotnego miąższu kokosa, wieloetapowy proces pozwala na wyprodukowanie najpierw oleju i mleka kokosowego. Dopiero po uzyskaniu tych dwóch,  wydawać by się mogło, bardziej istotnych surowców następuje suszenie i wyciskanie, które kończy się wytworzeniem mąki kokosowej.

Czym zatem cechuje się mąka kokosowa? O ile oczywiście ma posmak kokosa, to o dziwo nie jest słodka. To też potwierdza ilość węglowodanów prostych w mące kokosowej, gdzie zawartość cukrów nie jest wysoka. Prócz tego mąka kokosowa zawiera bardzo dużą ilość błonnika pokarmowego, którego jest znacznie więcej niż chociażby w otrębach, które uważane są za bogate źródło tego składnika.

Również ilość protein znacznie przewyższa wartości typowe dla mąk zbożowych. Jako że mąka powstaje z miąższu orzecha kokosowego, to jest to produkt, który naturalnie nie zawiera glutenu. Cechuje się też dużą zawartością tłuszczu, z czego sporo z nich to tak zwane MTC, czyli nasycone średnio łańcuchowe kwasy tłuszczowe. Wspierają one lepszy metabolizm i co za tym idzie, również bardziej efektywne spalanie tłuszczu. To tłumaczy częstą obecność mąki kokosowej, czy kokosa jako takiego, w dietach sportowców i redukujących, gdzie lepsza przemiana materii i zwiększona podaż białka są kluczami do sukcesu.

Mąka kokosowa – na odporność i wysoki cukier

Mąka kokosowa to jeden z produktów, którym powinni zainteresować szczególnie diabetycy, ale również osoby chcące wzmocnić układ krążenia oraz immunologiczny. Ze względu na niską zawartość węglowodanów prostych spożycie mąki kokosowej pozwala na obniżenie i stabilizację poziomu cukru we krwi. Dodatkowo niski indeks glikemiczny zapobiega wyrzutom insuliny, co pozwala na uzyskanie lepszych rezultatów w czasie walki z otyłością.

Mimo dużej zawartości tłuszczu w składzie mąka kokosowa to także sprzymierzeniec w walce o lepszą kondycję układu krwionośnego i mięśnia sercowego. Jest to możliwe dzięki obniżeniu poziomu złego cholesterolu LDL. Z kolei odporność organizmu jest zwiększona przez duże ilości błonnika, który wpływa pozytywnie na nasz układ pokarmowy i może być traktowany jako element profilaktyki antynowotworowej.

Mąka kokosowa - zastosowanie

Skoro znamy już zalety mąki kokosowej to sprawdźmy, jak i kiedy możemy wykorzystać ją w codziennej diecie. Na początku warto podkreślić, że mimo wyczuwalnego charakterystycznego zapachu, mąka kokosowa nie wpływa mocno i nie przyćmiewa smaku innych składników. To oznacza, że można mieszać ją z innymi mąkami bez obaw o kokosowy charakter potrawy.

O ile mąka kokosowa może kojarzyć się z głównie ze słodkimi wypiekami jak ciasta i muffiny, to nie ma problemu by dodać jej do wypieku pieczywa tradycyjnego. Taki zabieg pozwala uzyskać inny smak chleba, ale też wzbogacić go o dodatkową porcję błonnika i białka. Podobnie ma się sprawa z naleśnikami.

Dodatkowo mąka kokosowa znajduje zastosowanie również jako zagęstnik zagęszczania zup i sosów, a nawet jako element panierki do mięs i ryb. Mąka kokosowa to także ciekawa i tańsza alternatywa dla drogich mąk orzechowych.

Mąka kokosowa może zastąpić mąki zbożowe w przepisach, ale lepiej jest używać mąk podanych w przepisach z dodatkiem mąki kokosowej. Jest ku temu kilka powodów. Po pierwsze jako mąka pozbawiona glutenu – nie wyrasta, a przez dużą zawartość błonnika pokarmowego mąka kokosowa wchłania znacznie mocniej wodę. Wymaga to odpowiedniej modyfikacji przepisów i użycia większej ilości wody, ale też nastawienia się na to, że w efekcie otrzymany wypiek będzie zdecydowanie bardziej zbity i wilgotny. O ile w przypadku ciast takich jak brownie nie jest to problem to w przypadku chlebów już niekoniecznie.

Do tego dochodzi jeszcze kwestia zmielenia, bo mąki kokosowe dostępne są zarówno jako drobno, jak i grubo zmielone. Nie można też zapominać, że niski indeks glikemiczny pozwala spożywać mąkę kokosową również przez cukrzyków tym bardziej że dzięki użyciu mąki kokosowej w daniu ulega obniżeniu ogólny indeks glikemiczny potrawy.

Kolejna rzecz, którą trzeba mieć w pamięci to zawartość tłuszczu i kaloryczność, która z tego wynika. Mąka kokosowa ma zdecydowanie więcej kalorii niż mąka pszenna czy żytnia. Może też łatwiej się psuć przy nieodpowiednim przechowywaniu. Warto też wiedzieć o tym, że mąka kokosowa po zapakowaniu sprawia, że torebka dość szybko staje się tłusta i sprawia wrażenie brudnej. Jest to zjawisko powszechne i nie świadczy o złej jakości czy zepsuciu. Takie utłuszczone opakowania są czymś normalnym. Z tego powodu warto po zakupie przechowywać ją w szczelnie zamkniętym opakowaniu, najlepiej szklanym.

Zrób mąkę kokosową w domu - to nic trudnego!

Mąkę kokosową bez problemu kupimy w większości sklepów i to nie tylko tych ze zdrową żywnością. Cena mąki kokosowej nie należy jednak do najniższych i dlatego możemy pokusić się o zrobienie jej we własnym zakresie, tym bardziej że przy okazji uzyskamy jeszcze coś więcej – mleko kokosowe. Cały proces nie jest trudny, może jedynie zająć trochę czasu, a jedyną rzeczą jaką będziemy potrzebować, są wiórki kokosowe.

Przygotowania do pracy musimy zacząć najlepiej wieczorem. Wiąże się to z potrzebą zostawienia wiórków do namoczenia na wiele godzin. Dlatego warto to zrobić przed nocą, by kontynuować pracę z rana. Z tym celu wiórki kokosowe w ilości 250 g zalewamy 1,5 l wody. Następnie całość podgrzewamy, ale nie gotujemy i przelewamy do blendera, gdzie miksujemy wszystko dokładnie przez kilka minut. Tak uzyskana masa musi być teraz dobrze wyciśnięta. Najlepiej użyć do tego sitka i dodatkowej gazy. Oddzielony płyn to oczywiście mleko kokosowe, tak popularne w diecie bezglutenowej.

Tak wyciśnięte wiórki znowu zalewamy wodą, tym razem szklanką wrzątku i powtarzamy jeszcze raz mielenie i wyciskanie. Teraz nie pozostaje już nic innego jak dobre wysuszenie otrzymanej masy. Zrobimy to piekarniku, wykładając wiórki na blachę i ustawiając temperaturę na około 100 stopni z opcją termoobiegu. Proces suszenia zajmuje około godziny, półtorej. W tym czasie należy tylko pamiętać, by co jakiś czas przemieszać wiórki na blasze. Przy tej okazji pozbędziemy się również nadmiaru wilgoci, która będzie gromadzić się w środku. Gdy wiórki będą już suche, wrzucamy je z powrotem do blendera i rozdrabniamy do uzyskania pożądanej miałkości.

Produkt uboczny z orzechów kokosowych

Mąką kokosową nie tylko wzbogacimy inne rodzaje mąki zbożowej, ale również wprowadzimy do codziennej diety dodatkową porcję błonnika, białka i tłuszczów nasyconych. Zaspokojone uczucie głodu, zredukowany poziom cukru i złego cholesterolu czy lepsza odporność dzięki sprawnemu układowi pokarmowemu to tylko niektóre z zalet. W swojej kuchni nie raz przyjdzie z pomocą, gdy akurat zabraknie mąki pszennej, a przy okazji odwdzięczy się delikatnym i oryginalnym smakiem. Na koniec warto podkreślić, że mąkę kokosową bez odpowiednich certyfikatów należy traktować tak, jak inne produkty zawierające gluten mimo tego, że naturalnie nie ma tego białka w składzie.

Zostaw komentarz

  • Rejestracja

Rejestracja nowego konta

Posiadasz już konto
Zaloguj się lub Zresetuj hasło