Zamówienia wysyłamy w terminie do 3 dni roboczych.

UWAGA! Ze względu na stan epidemiczny w kraju - brak możliwości płatności gotówką przy odbiorach osobistych w siedzibie firmy!

Food trends, czyli co wpływa na nasze wybory żywieniowe?

Food trends, czyli co wpływa na nasze wybory żywieniowe?

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że na to co i w jaki sposób jemy wpływ mają nie tylko osobiste upodobania, ale też czynniki takie jak rozwój technologiczny, poznawanie innych kultur, czy wreszcie globalne trendy i sezonowe mody.

Jedzenie jest jedną z najważniejszych czynności życiowych każdego z nas, nie tylko pozwalającą pozyskać energię i składniki budujące nasze ciało, ale też pełniącą funkcje społeczne, psychologiczne i integracyjne. Produkcja i dystrybucja żywności stanowi ogromną część światowego biznesu, a związane z nią kwestie społeczno-polityczne są stałym elementem działań różnych organizacji oraz decyzji politycznych rządów wszystkich krajów. Dodatkowo, na to co, kiedy i w jaki sposób jemy wpływa krąg kulturowy w którym żyjemy, prowadzony styl życia i coraz częściej globalne trendy, moda oraz dokonująca się na naszych oczach rewolucja technologiczna.

W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy zaprezentować krótki, subiektywny przegląd globalnych i krajowych trendów, które mają, lub będą miały w nieodległej przyszłości, odzwierciedlenie na naszych talerzach.

I. Rozwój techniki i biotechnologii

Biotechnologia to dziedzina rozwijająca się w szalonym tempie. Stosowane coraz szerzej nowoczesne techniki rolnicze (m.in. modyfikacje genetyczne roślin uprawnych) z jednej strony przyczyniają się do wzrostu produktywności, zwiększają odporność roślin i zwierząt hodowlanych na szkodniki i choroby oraz powalają obniżyć ceny żywności. Z drugiej jednak są przedmiotem kontrowersji natury moralnej i obaw o bezpieczeństwo osób spożywających modyfikowaną żywność.

II. Globalizacja w kuchni i moda na gotowanie.

Rozwój Internetu, moda na dalekie podróże i poznawanie odmiennych kultur sprawiają, że coraz chętniej wprowadzamy do swojej kuchni egzotyczne składniki i potrawy, o których nasi rodzice i dziadkowie nawet nie słyszeli. Kupno nawet najbardziej egzotycznych składników i przypraw nie stanowi obecnie większego problemu – stacjonarne i internetowe sklepy z żywnością prześcigają się we wprowadzaniu do swojej oferty towarów z najodleglejszych zakątków świata. Z kuchenną globalizacją wiąże się również moda na gotowanie i kuchenne eksperymenty – wysoką oglądalnością cieszą się programy kulinarne, kursy gotowania i poświęcone tej tematyce blogi.

III. Wzrost świadomości konsumentów i „clean label”

Coraz więcej osób zwraca baczniejszą uwagę na miejsce pochodzenia, jakość i skład spożywanych produktów. Jesteśmy bardziej świadomi wpływu różnych substancji na nasze zdrowie i coraz częściej wybieramy produkty ekologiczne, bez sztucznych barwników, konserwantów i dodatków chemicznych. Rośnie zapotrzebowanie na żywność bogatą w białko i węglowodany złożone, oleje nierafinowane, czy orzechy bakalie bez siarczynów. Mianem „clean label” (czysta etykietka) określa się natomiast trend kupowania nieskomplikowanych produktów, zawierających jedynie naturalne składniki, np. serek kanapkowy złożony jedynie z twarogu i soli czy

IV. Superfoods i żywność funkcjonalna

Mianem „superfoods” określana jest żywność wysokiej jakości, dostarczająca w niewielkiej objętości dużą ilość wartościowych, korzystnych dla organizmu składników odżywczych. Mogą to być m.in. tłuste ryby z dużą ilością zdrowych kwasów omega-3, cytrusy, owoce egzotyczne, jak i pełnoziarniste pieczywo, siemię lniane złotejagody goji czy nasiona chia.

Żywność funkcjonalna to natomiast produkty, które poza dostarczaniem składników odżywczych poprawiają również stan fizjologiczny organizmu, np. poprzez wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu, usprawnianie pracy jelit lub wzmocnienie odporności.

V. Żywność na telefon, foodtrucki i zdrowe fastfoody

Przez telefon zamówiliśmy w 2016 r. żywność z dostawą do domu za ponad 200 mln zł i wbrew pozorom - nie była to tylko pizza. Usługę taką oferuje coraz więcej restauracji specjalizujących się różnych kuchniach. Powstają portale prezentujące w jednym miejscu ofertę wielu dostawców (np. pyszne.pl czy UberEats). Prężnie rozwija się także rynek foodtrucków - wyróżniających się mobilnością, obecnością na wielu imprezach plenerowych i często niestandardowym menu. Zmiany nie ominęły również tradycyjnych fastfoodów typu McDonald’s czy KFC. Odpowiadając na zapotrzebowanie klientów, coraz częściej wprowadzają do swojej oferty produkty zdrowe, niskokaloryczne i wegetariańskie.

VI. Fair trade i troska o środowisko

Rosnąca świadomość ekologiczna sprawia, że konsumenci żywności zwracają uwagę nie tylko na jej skład, ale także cały cykl jej produkcji - od zużycia materiałów naturalnych, poprzez wpływ na środowisko, wykorzystywanie zwierząt aż do sprawiedliwej zapłaty pracownikom. Powstają strony i aplikacje, pozwalające śledzić każdy krok z fazy życia produktu, od uprawy, poprzez zbiór, transport, aż do półki w supermarkecie.

< Wróć do bloga Następny wpis >
Produkt dodany do porównania