Tapioka - co to jest i jak stosować?

   11/04/2021 10:18:21    Komentarze 0
Tapioka - co to jest i jak stosować?

Tapioka to produkt pochodzący z Ameryki Południowej powstały w procesie mielenia bulwy manioku. W krajach tropikalnych stanowi podstawowy rodzaj pożywienia, u nas widnieje w sklepach na półkach ze zdrową żywnością. Może nie jest zbyt przesiąknięta składnikami odżywczymi, ale jej spożywanie będzie korzystne dla osób przebywających na diecie bezglutenowej czy lekkostrawnej.

Z czego powstaje tapioka? Jakie ma właściwości? I jak ją w praktyce wykorzystać w kuchni?

Tapioka - co to jest za roślina?

Tapioka wytwarzana jest z rośliny o nazwie maniok, przypominającej nasze rodzime ziemniaki. To po prostu wyciśnięta z korzenia manioku skrobia, którą następnie przetwarza się w:

  • mąkę
  • wstępnie ugotowane płatki tapioki w wersji drobnej i grubej;
  • perełki tapioki, zwane także kulkami tapioki o wielkości od 1 mm do nawet 8 mm.

Najpopularniejszą formą tapioki są w Europie perełki o wielkości 2-3 mm. Dodaje się je do deserów, a także do wytwarzania bubble tea, czyli herbaty bąbelkowej wymyślonej na Tajwanie.

surowy korzen manioku

Tapioka jest uwielbiana przez mieszkańców Ameryki Południowej, Północnej, Azji czy Afryki. W Europie dopiero zdobywa popularność. Właściwości tapioki takie jak brak glutenu czy hipoalergiczność sprawiają, że coraz częściej gości na polskich stołach - w formie deserów czy jako substytut mąki.

Ma delikatny, słodki smak, choć przez niektórych jest on wręcz niewyczuwalny. Z tego powodu - podobnie jak nasiona chia - można korzystać z niej w jakiejkolwiek formie. To do jakiej potrawy ją dodamy zależy już tylko od naszych preferencji smakowych i wyobraźni.

Tapioka świetnie sprawdza się:

  • do zagęszczania musów;
  • jako dodatek do herbaty, tzw. bubble tea oraz soków;
  • do przygotowywania deserów (a nawet lodów);
  • jako substytut mąki, makaronu czy kaszy.

Warto wiedzieć, że podobnie jak nasiona chia czy siemię lniane tapioka w połączeniu z wodą tworzy żelową masę. Dzięki temu stanowi idealne połączenie składników w puddingach czy musach owocowych.

Tapioka - zelowa konsystencja w polaczeniu z woda

Ale na maniok w stanie surowym należy uważać. Podobnie jak nasze ziemniaki jest on dla naszego organizmu trujący. W środku znajduje się bowiem glikozyd manihotoksyna i aby go usunąć należy poddać tapiokę obróbce termicznej, np. ugotować, a wcześniej dokładnie umyć korzeń manioku.

Glikozyd ten łatwo zamienia się w kwas pruski, czyli cyjanowodór - śmiertelną truciznę.

Właściwości odżywcze tapioki

Błędnie niektórzy z nas mogą zaliczyć tapiokę do kategorii "super foods". Nic bardziej mylnego. Produkt powstały w procesie mielenia bulwy manioku to głównie węglowodany proste (czyli skrobia oporna), lekkostrawne białko oraz śladowe ilości witamin i minerałów. To jednak nie powinno dyskwalifikować tapioki w kuchni. Wśród właściwości tapioki są bowiem trzy szczególne, którymi warto się zainteresować:

  • tapioka nie zawiera glutenu;
  • jest hipoalergiczna - mogą ją spożywać osoby cierpiące na wszelkiego rodzaju alergie;
  • nie zawiera cholesterolu.

Ponadto ma niską zawartość kaloryczną - w 100 gramach ugotowanych kulek maniok znajdziemy niewiele ponad 15o kcal. A jej lekkostrawność sprawia, że będzie to produkt idealny dla osób, które borykają się z problemami trawiennymi, np. wrzodami żołądka.

Tapioka - napoj z mlekiem

Jest uboga w składniki mineralne, pełna za to lekkostrawnych węglowodanów (w składzie znajdziemy ich aż 90%). Wysoka zawartość skrobi opornej sprawia, że tapioka jest idealnym substytutem produktów z dużą ilością błonnika. Odpowiada również za regulację poziomu cukru we krwi. Ale należy również nadmienić, że tapiokę charakteryzuje wysoki indeks glikemiczny (ok. 80), więc cukrzycy i osoby cierpiące na insulinooporność powinny na nią uważać.

Warto przyjrzeć się tutaj zawartej w tapioce skrobi. Skrobia oporna jest odporna na trawienie i stanowi pożywkę dla dobrych bakterii jelitowych - dzięki fermentacji powstają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Poprawia więc perystaltykę jelit i wpływa korzystnie na działanie układu pokarmowego.

We wnętrzu tej egzotycznej rośliny znajdziemy też niewielkie ilości:

  • witamin z grupy B: B1, B2 i B6;
  • witaminę C i K (znana również jako PP);
  • cynk
  • wapń
  • żelazo;
  • fosfor;
  • potas i magnez;
  • witaminę A (tylko w składzie manioku żółtego).

Choć wartości odżywcze tapioki są znikome, to jeśli tapioka stanowi element codziennej diety wesprze nasz układ pokarmowy. Będzie również świetna dla osób przebywając na diecie bezglutenowej, dla wegetarian oraz tych, którzy prowadzą aktywny tryb życia.

Praktyczne wykorzystanie bulw manioku

Tapioki używa się w kuchni najczęściej jako bezglutenowy zamiennik mąki, np. do zagęszczania zup, sosów czy robienia naleśników. Ten produkt skrobiowy ma jedną istotną zaletę - w trakcie zagęszczania nie zbryla się, dzięki czemu sos ma gładką konsystencję i łatwiej się go przygotowuje.

Tapioka sprawdzi się także do przygotowania deseru - wszelkiego rodzaju musów owocowych czy puddingów. Zdrowy deser przygotowany na bazie tapioki zasmakuje nawet najmłodszym. Możemy na jej bazie przygotować smaczny pudding. Wystarczy połączyć granulat tapioki z mleczkiem kokosowym, dodać do tego cukier trzcinowy, świeże owoce lub odrobinę soku owocowego, aby zaspokoić kubki smakowe nawet najbardziej wybrednych.

Tapioka - deser z owocami

Jej właściwości żelujące sprawdzą się nawet w przypadku przygotowywania lodów domowej roboty. Tapioka pod wpływem niskiej temperatury nie rozpada się, a desery nadal zachowują żelową konsystencję. Dzięki temu zaserwowanie rodzinie domowych lodów staje się znacznie prostsze i bardziej efektowne.

To jednak nie wszystko. Choć tapioka znana jest najbardziej jako substytut mąki oraz składnik deserów, to można ją wykorzystać również w nieco inny, równie ciekawy sposób.

Na Tajwanie wraz z kulkami tapioki przygotowuje się tzw. bubble tea czyli herbatę z mlekiem i innymi słodkimi dodatkami. Jej popularność cały czas rośnie i nie ma się czemu dziwić - to naprawdę smaczny, oryginalny, a w dodatku całkiem zdrowy napój. Oczywiście jeśli przygotuje się go samodzielnie w domu. Wystarczy do tego wykorzystać dowolną herbatę, mleko oraz dodać do tego tapiokę w formie karmelizowanych perełek.

Tapioka - bubble tea

Tapioka - jak gotować?

Tapioka w formie perełek powinna być gotowana na bardzo małym ogniu od 25 do 40 minut - w zależności od wielkości kupionego granulatu. Czasem wymagane jest wcześniejsze namoczenie kulek w wodzie lub mleku, np. przez 20 minut. Dokładne instrukcje jak przygotować tapiokę znajdują się na opakowaniach. Płatki wymagają znacznie krótszego gotowania, gdyż wcześniej zostały już poddane obróbce cieplnej.

Na koniec warto dodać, że jeśli mamy ochotę przygotować tapiokę samemu zamiast decydować się na zakup gotowych produktów, musimy uważać na zawartą w surowym manioku truciznę. Istotne jest dokładne umycie bulwy oraz długie gotowanie jej lub pieczenie (aby pozbyć się szkodliwego związku).

Produkty wymienione w artykule:


Zostaw komentarz

Zamieszczajc komentarz, wyraam zgod na przetwarzanie moich danych osobowych w celu obsugi komentarzy. Zapoznaem/am si i akceptuj Regulamin i Polityk prywatnoci. Zostaam/em uprzedzony, e komentarze naruszajce przepisy prawa lub uzasadniony interes serwisu nie bd publikowane, mog by moderowane lub usuwane.

  • Rejestracja

Rejestracja nowego konta
Posiadasz już konto
Zaloguj się lub Zresetuj hasło