Płatki owsiane, ryżowe, jaglane, gryczane czy orkiszowe? Które wybrać i jak przyrządzić?
   02/12/2018 10:04:41     Ciekawostki żywieniowe    Komentarze 0
Płatki owsiane, ryżowe, jaglane, gryczane czy orkiszowe? Które wybrać i jak przyrządzić?

Płatki zbożowe to doskonały produkt śniadaniowy, a także dodatek wzbogacający smak i wartości odżywcze innych potraw. Czym charakteryzują się najpopularniejsze ich odmiany i jakie płatki wybrać, aby najbardziej odpowiadały naszym potrzebom - Lepiej wybrać płatki owsiane jaglane czy owsiane?

Włączenie do diety i regularne spożywanie płatków zbożowych jest tanim i prostym sposobem na pozbycie się lub minimalizację szeregu dolegliwości związanych ze współczesnym stylem życia. Dzięki swoim unikatowym właściwościom pomogą nam one pozbyć się problemów gastrycznych, poprawią stan skóry i układu nerwowego, obniżą poziom cholesterolu, wzmocnią odporność, a także zminimalizują szkodliwe działanie wolnych rodników. Niezależnie, które płatki zbożowe wcielimy do naszej diety, będą one wartością dodaną dla naszego organizmu. Warto jednak przyjrzeć się poszczególnym rodzajom płatków zbożowych, by jeszcze lepiej dostosować je do swoich potrzeb.

Płatki owsiane – na obniżenie poziomu cholesterolu

Przez wielu dietetyków uznawane za najzdrowsze z dostępnych płatków. Płatki owsiane dostarczają organizmowi licznych pierwiastków (magnez, cynk, żelazo, potas, mangan), zestawu witamin z grupy B - korzystnie wpływających na pracę układu nerwowego, stan włosów, skóry i paznokci, jak również witamin A i E o działaniu antyoksydacyjnym – neutralizującym wolne rodniki będące czynnikiem rozwoju chorób nowotworowych i przedwczesnego starzenia się. Płatki owsiane są cennym źródłem błonnika, który reguluje pracę układu pokarmowego, zapobiega zaparciom oraz pomaga obniżać poziom „złego” cholesterolu LDL. Wartości odżywcze to nie jedyna zaleta płatków owsianych. Są smaczne i pożywne, dlatego doskonale sprawdzą się jako dodatek do potraw, wypieków, mleka i jogurtu naturalnego.

Płatki ryżowe – na dolegliwości układu pokarmowego

Płatki ryżowe to produkt bezglutenowy i lekkostrawny, dzięki czemu jest polecany alergikom, osobom cierpiącym na celiakię, nietolerującym glutenu oraz zmagającym się z dolegliwościami gastrycznymi. Nie zawierają tłuszczu, dostarczają natomiast witamin z grupy B, żelaza oraz dużej ilości wapnia. Serwowane najczęściej w formie zupy mlecznej, a także jako zagęszczacz zup, sosów i kremów.

Płatki jaglane – na odkwaszenie organizmu

Płatki jaglane produkowane są z ziarna prosa zwyczajnego. Stanowią doskonałe źródło krzemu, niezbędnego w procesach regeneracji kości po złamaniach oraz poprawiającego stan skóry, włosów i paznokci. Nie zawierają glutenu, dostarczają za to sporych ilości witamin z grupy B, żelaza i miedzi. Płatki jaglane mają odczyn alkaliczny a ich regularne spożywanie działa odkwaszająco na organizm. Dzięki lecytynie poprawiają pamięć, koncentrację oraz pomagają regulować poziom cholesterolu we krwi. Płatki jaglane można je ugotować z wodą lub mlekiem, sprawdzą się jako dodatek do jogurtu, kefiru lub maślanki. Coraz częściej spotkać można wykorzystanie płatków jaglanych jako zdrowy zamiennik bułki tartej, jako panierka do różnych potraw.

Płatki gryczane – dla zdrowych naczyń krwionośnych

Podobnie jak kasza płatki gryczane są produktem bezglutenowym, powstającym z obłuszczonych nasion gryki zwyczajnej. Stanowią źródło wielu składników odżywczych. To zastrzyk wysokiej jakości białka roślinnego, dostarczających energii węglowodanów złożonych oraz błonnika. Wysoka zawartość magnezu sprawia, że płatki gryczane polecane są osobom poddanym długotrwałemu stresowi, pracującym umysłowo oraz pijącym duże ilości kawy. Gryka, a tym samym wytwarzane z niej płatki dostarczają organizmowi dużej ilości rutyny – substancji zapobiegającej nadmiernej przepuszczalności naczyń krwionośnych, zmniejszającej ryzyko rozwoju miażdżycy, nadciśnienia oraz wykazującej silne właściwości antyoksydacyjne. Ugotowane płatki gryczane mają słodko-orzechowy smak, doskonale komponują się ze świeżymi owocami, bakaliami, miodem, a nawet czekoladą.

Płatki orkiszowe – na wzmocnienie organizmu

Orkisz to odmiana pszenicy, ceniona ze względu na wysoką zawartość białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych - działających korzystnie na układ sercowo-naczniowy oraz właściwości stabilizujące poziom cukru we krwi. Płatki orkiszowe dostarczą nam witamin rozpuszczalnych zarówno w tłuszczu (A, E, D), jak i w wodzie (B1, B2 i B6), a także fosforu, żelaza, cynku, miedzi, manganu i kobaltu. Według naukowców orkisz jest cennym źródłem rodanidu – naturalnego antybiotyku oraz substancji o właściwościach antynowotworowych, antyalergicznych i przeciwzapalnych. Według medycyny tradycyjnej orkisz wspiera przyswajanie pokarmów i jest szczególnie korzystny dla osób osłabionych

  • Rejestracja

Rejestracja nowego konta

Posiadasz już konto
Zaloguj się lub Zresetuj hasło