Olej kokosowy rafinowany czy nierafinowany - jaki wybrać?

Olej kokosowy rafinowany czy nierafinowany - jaki wybrać?

Oleje kokosowe są jednymi z najlepszych dostępnych źródeł tłuszczy. Dzięki swoim właściwościom wpływają pozytywnie na zdrowie i są bardzo przydatnym dodatkiem w każdej kuchni. Jaki olej kokosowy wybrać, by był on najlepszy dla Twojego organizmu?

Przejdź do następnych akapitów:


Olej kokosowy to olej roślinny uzyskiwany z miąższu orzechów kokosowych. Dzięki wysokiej zawartości średnio łańcuchowych kwasów tłuszczowych jest on niezmiernie korzystny dla naszego organizmu i wręcz idealnie nadaje się do sporządzania wszelkich potraw bez względu na sposób przyrządzania. Na półkach sklepowych znajdziesz olej kokosowy rafinowany oraz wersję nierafinowaną. Czym się różnią i który olej kokosowy powinniśmy wybrać?


Olej kokosowy nierafinowany


Najlepiej jeśli jest tłoczony na zimno, bo wtedy mamy pewność, że będziemy czerpać korzyści ze wszelkich dobrodziejstw jakie są w nim zawarte. Olej kokosowy nierafinowany jest dzięki temu zdrowszym wyborem, ale równocześnie jest też droższy. Ma też jeszcze jedną istotną cechę, a mianowicie smak i zapach kokosa. W tym wypadku można to traktować zarówno jako zaletę jak i wadę. Dla części osób charakterystyczny posmak może być rzeczą niepożądaną. To właśnie taki olej kokosowy będzie miał pozytywny wpływ na układ krążenia, zadba o podniesienie poziomu dobrego cholesterolu. Nie bez znaczenia jest również ustabilizowanie poziomu insuliny w organizmie dzięki czemu olej kokosowy nierafinowany jest wsparciem dla osób próbujących zrzucić wagę. Prócz tego jest to też świetny preparat do pielęgnacji skóry. Można go używać jako olejek do opalania, codzienny nawilżacz do dłoni, a nawet jako składnik maseczek na włosy. No i oczywiście jest niezastąpiony w kuchni. Dzięki bardzo wysokiej temperaturze dymienia (ponad 200 stopni) nie pali się i nie wydziela szkodliwych substancji. Olej kokosowy nierafinowany jest idealny do smażenia i pieczenia.


Olej kokosowy rafinowany


Olej kokosowy rafinowany to przetworzona i zarazem tańsza wersja oleju nierafinowanego. Ze względu na obróbkę jakiej olej jest poddawany pod względem zawartości pro zdrowotnej jest on gorszym wyborem niż wariant nieprzetworzony. Ma za to jedną, ale bardzo zasadniczą zaletę: jest bezwonny i bezzapachowy. Oznacza to, że nic co będzie poddawane obróbce termicznej z jego udziałem nie będzie przenikać ani smakiem ani zapachem kokosa. Stanowi on zatem idealne uzupełnienie oleju kokosowego virgin i warto po niego sięgnąć, gdy aromat kokosa nie jest pożądany.

Źródła:

  1. 1. Cichosz G., Czeczot H., Stabilność oksydacyjna tłuszczów jadalnych – konsekwencje zdrowotne, 2011.
  2. 2. Krygier K., Wroniak M., Dobczyński K., Charakterystyka wybranych rynkowych olejów roślinnych tłoczonych na zimno, 1998.
  3. 3. Mikołajczak N., Coconut oil in human diet – nutrition value and potential health benefits, W: Journal of Education, Health and Sport [online] 2017;7(9), s. 307-319. [dostęp: 25.05.2020]. Dostęp w Internecie: https://zenodo.org/record/997464#.XsvAE2gzZPY.
  4. 4. Piotrowska A., Totko-Borkusiewicz N., Klucznik A., Olej kokosowy – możliwości zastosowań kosmetycznych, W: „Post Fitoter” [online] 2019; 20(2), s. 136-144. [dostęp: 25.05.2020]. Dostęp w Internecie: http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2019/07/pf_2019_136-144.pdf.
  5. 5. Zdrojewicz Z., Popowicz E., Winiarski J., Wpływ składników zawartych w tłuszczach jadalnych na organizm człowieka, W: „Medycyna Rodzinna” [online] 2016; 19(4), s. 195-200. [dostęp: 25.05.2020]. Dostęp w Internecie: http://www.medrodzinna.pl/wp-content/uploads/2017/02/mr_2016_195-200.pdf.
< Wróć do bloga Następny wpis >
Produkt dodany do porównania