W jaki sposób pić siemię lniane?

W jaki sposób pić siemię lniane?

Siemię lniane to jedno z najlepiej dostępnych, a przy tym zdecydowanie najtańszych polskich superfoods (więcej o nich piszemy w naszym artykule Polskie superfoods - poznaj je). Niepozorne ziarenka lnu kryją w sobie potężną moc, zarówno stosowane od wewnątrz, jak i z zewnątrz! Oprócz dodatku do owsianek, koktajlów, a nawet zdrowych wypieków, siemię lniane można stosować także jako uniwersalny kosmetyk.

Na co pomaga picie i jedzenie siemienia lnianego?

Przede wszystkim, zarówno nasiona, jak i olej lniany są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które zwalczają stany zapalne, mają dobroczynny wpływ na wzrok oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca. Poza tym ziarna lnu są wręcz naładowane składnikami odżywczymi. Znajdziemy w nich między innymi magnez, potas, żelazo i fosfor, witaminy z grupy B, kwas foliowy oraz oczywiście zdrowe tłuszcze. Poza tym ziarna lnu zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów, a także, dzięki bardzo wysokiej zawartości błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego, wspomagają walkę o piękniejszą sylwetkę. Ten pierwszy odpowiada za spowolnienie opróżniania żołądka, co powoduje dłuższe uczucie sytości. Drugi typ błonnika zwiększa absorpcję wody w jelitach, dzięki czemu powiększa masę kałową i reguluje wypróżnianie. Jest to świetny środek przeciwdziałający zaparciom, ale jednocześnie trzeba pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Przy zbyt niskiej podaży wody skutek zażywania siemienia lnianego będzie odwrotny.

Warto też wspomnieć o tym, że siemię lniane może pomagać w walce z bolesnym okresem i uciążliwym PMSem. W tym celu powinno się je łączyć z innymi pestkami – dyni, sezamu i słonecznika. W pierwszej fazie cyklu, do 14 dnia, należy codziennie jeść łyżkę mielonego siemienia i pestek dyni, a w drugiej, po łyżce słonecznika i sezamu. Pamiętaj, że najlepiej działają nasiona świeżo zmielone. Taka mieszanka powinna wyregulować poziom hormonów i sprawić, że większość pań zapomni o okołookresowych dolegliwościach.

Siemię lniane zawiera jeszcze jeden ważny składnik – lignany. Związki te wykazują cechy antyoksydacyjne. Potrafią redukować ryzyko zachorowań na choroby układu krążenia, a także poprawiają kondycję układu hormonalnego, co jest niezwykle istotne szczególnie dla kobiet w okresie menopauzy. Lignany mogą również redukować poziom „złego” cholesterolu LDL i wpływać na poziom glukozy we krwi. Warto podkreślić, że pod względem zawartości wspomnianych związków siemię lniane jest w absolutnej czołówce.

Siemię lniane jako kosmetyk

W formie kosmetyku najczęściej stosuje się olej lniany, który doskonale odżywia włosy wysokoporowate oraz pomaga w walce z niedoskonałościami cery, lub tak zwany „glutek”, który kilka lat temu przebojem zdobył Internet.

Jak to często bywa w przypadku skutecznych produktów, „glutek” z siemienia ani nie wygląda zbyt pięknie, ani nie pachnie jakoś szczególnie. Właściwie nie ma żadnego zapachu. Jednak już po jednym użyciu istnieją spore szanse, że z Twojej łazienki znikną odżywki, maski i sole do kąpieli.

Glutek, czyli śluz wytwarzany z siemienia lnianego, cudownie odżywia i nawilża, a przy tym koi i łagodzi stany zapalne. Można go stosować jako odżywkę do włosów, maskę do twarzy, a nawet dodatek do kąpieli – w takiej formie pomaga łagodzić problemy wywołane chorobami skóry, jak na przykład AZS. Co więcej, siemię lniane jest tak bezpieczne, że można dodawać je nawet do wanienki niemowląt! Dla lepszego efektu, do wody warto wrzucić też płatki owsiane, które także koją, łagodzą i nawilżają skórę.

Jak zrobić glutek z siemienia? Wystarczy zalać łyżkę stołową ziaren szklanką wody, a następnie doprowadzić do wrzenia i gotować przez około pięć minut. Następnie należy błyskawicznie odcedzić płyn (wraz ze stygnięciem siemię gęstnieje i oddzielenie żelu od ziarenek byłoby niemożliwe) i odstawić do ostygnięcia.

Siemię lniane mielone – jak pić i czy tylko pić?

Wiemy już, dlaczego warto stosować siemię lniane. Teraz pytanie brzmi, jak je stosować? Picie siemienia lnianego nie wszystkim przypada do gustu. Nie czarujmy się, galaretowata konsystencja śluzu może nie być przyjemna dla podniebienia. Jednak picie lnu to nie jedyny sposób na włączenie ziarenek do naszej diety.

Przygotowanie siemienia lnianego do picia jest bardzo proste! Tym bardziej że pić siemię lniane możemy na kilka sposobów. Najprostszy polega na zalaniu siemienia chłodną wodą i odstawieniu na noc. Rano ziarenka powinny pływać w rzadkim śluzie. Tak przygotowany napój z siemienia lnianego możemy od razu wypić, jednak dla lepszych efektów oraz smaku warto zmiksować go na przykład z jabłkiem i pietruszką.

Przepisy z dodatkiem lnu

Nie można jednak zapominać, że siemię lniane możemy nie tylko pić, lecz także spożywać. W tym celu, jak już wspomnieliśmy, warto łączyć je z innymi ziarnami, a nawet – przyprawami.

Doskonałą propozycją dla wszystkich osób ceniących sobie zdrowe odżywianie będzie na przykład owsianka z siemieniem i kurkumą. Taka owsianka ma właściwości przeciwzapalne, doskonale syci, a przy tym przepięknie wygląda. Przepis? Wystarczy zmieszać łyżkę zmielonego siemienia z płatkami owsianymi i kurkumą, zalać wrzącą wodą lub mlekiem, odstawić na chwilę, później dodać ulubione owoce i gotowe! Poza tym siemię możemy stosować także jako posypkę do domowych wypieków. Będzie też doskonałym uzupełnieniem aromatycznego chleba przygotowanego z którejś z naszych mieszanek mąk.

Co więcej, siemię może też zastąpić jajka w wegańskich potrawach! W tym wariancie musimy jedynie przygotować zmielone siemię i zmieszać jedną łyżkę lnianego proszku z trzema łyżkami wody, po czym odstawić na 15 minut do lodówki. Ile siemienia lnianego możemy zjeść dziennie? Zaleca się nieprzekraczanie 50 gramów, czyli około 5 łyżek.

Te wszystkie zalety siemienia w połączeniu z jego wyjątkowo przystępną ceną sprawiają, że po prostu nie opłaca się nie mieć go w kuchni!

< Wróć do bloga Następny wpis >
Produkt dodany do porównania