Suszone morele - właściwości zdrowotne

Suszone morele - właściwości zdrowotne

Suszone owoce często goszczą w naszych domach, szczególnie przy okazji takich świąt jak Boże Narodzenie. Nadzwyczaj popularne są suszone morele. Jakie właściwości zdrowotne kryją w sobie?

Przejdź do następnych akapitów:

Suszone owoce to popularna i chętnie wybierana przekąska. Wprawdzie zawierają stosunkowo dużo łatwo przyswajalnych węglowodanów i przez to są dość kaloryczne, ale nie można im odmówić również wielu walorów. Podobnie jak owoce przed obróbką, zawierają w sobie mnóstwo witamin i minerałów, a także są bardzo bogatym źródłem błonnika. Dodatkowo są bogate w przeciwutleniacze i mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu w znacznie mniejszym stopniu wpływają na poziom insuliny w porównaniu z typowymi słodyczami. Pozwalają przez to również na zaspokojenie głodu przez dłuższy czas. Są też dobrą propozycją dla osób aktywnych fizycznie, które mogą je spożywać przed ciężkimi treningami. Więcej o suszonych owocach przeczytacie w naszych poprzednich artykułach Poznaj niezwykłe właściwości suszonych śliwekSuszone banany – zdrowsza alternatywa dla słodyczy.

A co z morelami?

Czy suszone morele są kaloryczne? Ile suszonych moreli dziennie? Te pytania często zadają sobie osoby sięgające po ten owoc. Prawda jest taka, że morele, tak samo jak reszta suszonych owoców, zawierają dużo kalorii i nie powinny być spożywane w dużych ilościach. Kilka sztuk dziennie („garść”) to optymalna ilość. Trzeba pamiętać, że niestety trudno jest kontrolować spożywane ilości, bo bakalie traktujemy jako przekąski i często tracimy rachubę, jedząc je np. podczas oglądania telewizji. Nie zmienia to jednak faktu, że morele są chyba drugimi najbardziej popularnymi (po rodzynkach) suszonymi owocami i warto wiedzieć, w czym bywają pomocne.

Morele posiadają dużo błonnika i co istotne - mają go więcej niż surowe owoce. Są również bogatym źródłem wielu witamin i minerałów, takich jak żelazo, wapń, fosfor, potas oraz witamin A, B2, E i C. Dzięki temu suszone morele wpływają korzystnie na nasz układ odpornościowy, a także przeciwdziałają tworzeniu komórek rakowych. Mogą nawet pomóc osobom, które chcą zatrzymać procesy starzenia się skóry lub mają problem z cerą trądzikową. Oczywiście jak w innych suszonych owocach, tak i tu duża zawartość błonnika wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit oraz pomaga likwidować zaparcia. Zbyt duża ilość tej substancji może mieć jednak skutek przeczyszczający - warto o tym pamiętać.

Solo lub w zespole

Suszone morele możemy spożywać na wiele sposobów. Najpopularniejszy to oczywiście jedzenie ich bez dodatków lub mieszanie z orzechami w celu stworzenia sobie własnej mieszanki studenckiej. Możemy je jednak dodać również do mleka razem z płatkami i uzyskać tym sposobem domowe musli. Kolejny przykład to dodatek do ciast i deserów. Morele mogą lądować w środku lub jako dekoracja serników, tart czy galaretek. W końcu mogą być jednym ze składników świeżych sałatek lub podobnie jak pomarańcze stanowić dodatek do mięs. Zachęcamy do eksperymentowania i zwracamy uwagę, aby wybierać dobrej jakości owoce. Wysokiej klasy morele będą ciemne - w przeciwieństwie do siarkowanych, które mają jasną barwę.

< Wróć do bloga Następny wpis >
Produkt dodany do porównania