Ryż czerwony czy czarny - który lepszy?

Ryż czerwony czy czarny - który lepszy?

Ryż, a szczególnie biały, to bardzo popularny składnik wielu kuchni. Warto jednak wiedzieć, że istnieją inne, lepsze odmiany tego zboża. Które wybrać?

Mimo tego, że ryż biały jest powszechnie kojarzony z Dalekim Wschodem, a szczególnie Chinami i Japonią, to ma w Polsce ugruntowaną od lat pozycję. Bez problemu spełnia się w roli zamiennika ziemniaków czy kaszy, a także jako składnik ulubionej pomidorowej. Przy całej swojej popularności ryż biały nie jest jednak odmianą godną polecenia ze względu chociażby na wysoki indeks glikemiczny i małą ilość wartościowych składników odżywczych. Stąd też warto zainteresować się innymi rodzajami tego zboża, a szczególnie ryżem czarnym i czerwonym. Czy i dlaczego warto postawić na te odmiany?

Im ciemniej typ lepiej

Przyjęło się powszechnie, że barwa ryżu idzie w parze z jego dobrodziejstwami. Im ciemniejsza odmiana, tym bardziej korzystna dla organizmu. Na końcu skali mamy oczywiście wspomniany ryż biały, który pod każdym względem jest najmniej pożądany. Z drugiej strony jest ryż czarny i to on jest przez wiele osób uznawany za najlepszy. Ryż czarny, zwany jest również fioletowym, ze względu na kolor, jaki uzyskuje po ugotowaniu. Tak samo jak ryż czerwony jest to ryż pełnoziarnisty. Wśród wszystkich odmian cechuje się najsilniejszym działaniem przeciwzapalnym, a jego właściwości antyoksydacyjne pomagają skutecznie hamować powstawanie komórek nowotworowych. Dodatkowo ze względu na ilość mikroskładników najbardziej ze wszystkich rodzajów zasługuje na miano superfoods. Więcej o czarnym ryżu możecie przeczytać w naszym wpisie Dlaczego warto jeść czarny ryż?.

Czerwona alternatywa

Alternatywą dla ryżu czarnego, niewiele ustępującą mu pod względem zawartości, jest odmiana czerwona. Swój kolor zawdzięcza antocyjanom, które występują też w jagodach czy czerwonej kapuście. Podobnie jak w przypadku ryżu czarnego również i tutaj mamy do czynienia z dużą ilością antyoksydantów oraz baterią środków odżywczych, a także witamin B i E na czele. Na uwagę zasługuje też zawartość żelaza, która jest wyższa niż w przypadku innych rodzajów, a to oznacza, że ryż czerwony najlepiej ze wszystkich wpływa na układ krążenia. W przypadku obu odmian mamy też sporą ilość błonnika, którego w ryżu białym jest znacznie mniej z racji procesu obróbki, jakiemu jest poddawany (brak łupiny, otrąb i zarodka).

    Cierpliwość w kuchni

    Zarówno ryż czerwony, jak i czarny są odmianami, które trzeba gotować dość długo. W praktyce czas przygotowania wynosi 35-40 minut, więc jest to kilka razy dłużej niż ryż biały. W kwestii smaku różnice może nie są duże, ale za to subtelne. W obu przypadkach wyczuwalna będzie orzechowa nuta, ale posmak w przypadku ryżu czerwonego będzie słodszy w przeciwieństwie do bardziej gorzkiego ryżu czarnego. To sprawia, że odmiana czerwona lepiej sprawdzi się jako zamiennik ziemniaków czy kaszy. Ciemniejszy wariant za to powinien lepiej komponować się z potrawami takimi jak drób, ryby i owoce morza.

    Bez względu na odmianę gorąco polecamy spróbować obu rodzajów ryżu pełnoziarnistego. Wysoka zawartość witamin i przeciwutleniaczy, poprawa kondycji układu krwionośnego i wsparcie procesu trawienia, a nawet regulacja poziomu glukozy we krwi to tylko kilka zalet, jakie daje włączenie tych odmian do naszej diety.

    < Wróć do bloga Następny wpis >

    Skomentuj

    *
    **Mail nie będzie opublikowany
    *Adres url wraz z http://
    *
    Produkt dodany do porównania