Rodzaje pieczywa – co w teorii możemy dostać w sklepach?

Rodzaje pieczywa – co w teorii możemy dostać w sklepach?

W punktach sprzedaży dostępne są obecnie dziesiątki, jeśli nie setki, różnego rodzaju chlebów i bułek. Co dokładnie możemy znaleźć na półkach sklepowych?

Chleb w takiej czy innej postaci towarzyszy człowiekowi od około 10.000 lat. Przez ten czas proces wytwarzania chleb był na bieżąco udoskonalany, a w tym momencie wybór na rynku jest tak duży, że czasami aż trudno się zdecydować. Jasny, ciemny, razowy, na zakwasie, wieloziarnisty, pełnoziarnisty, a może bezglutenowy? Czym się różnią, który jest najzdrowszy, a który omijać szerokim łukiem?

Wielka trójca

Podstawowy podział, jakim można rozróżnić chleby, to typ mąki z jakiej robi się wypieki. To właśnie jej rodzaj decyduje o tym jaki smak, jaką chrupkość czy kaloryczność otrzymamy finalnie.  Pierwsza kategoria to pieczywo pszenne, które wyrabiane jest jak nie trudno się domyślić, z różnych typów mąki pszennej. W tej grupie prócz chlebów takich jak graham czy pszenny razowy znajdziemy również bagietki, tosty, kajzerki, rogale i croissanty, a także chałki i sucharki. Druga grupa to pieczywo żytnie. Wypiekane są na zakwasie z niewielką ilością drożdży. W tym gronie znajdziemy chleby takie jak żytni razowy, staropolski czy chętnie wybierany przez sportowców pumpernikiel.  Ostatni typ to pieczywo mieszane czyli połączenie dwóch poprzednich, a więc do wypieków używa się mieszanek mąk pszennych i żytnich. W zależności od przepisu proporcje mogą się różnić, inne mogą być też dodatki w postaci nasion czy pestek. W tej grupie popularne chleby to wiejski, baltonowski i słonecznikowy.

No jasne, że ciemne

Jeśli zadamy pytanie o to, który chleb jest najzdrowszy to pewnie większość osób odpowie, że ciemne. I jest to oczywiście prawda. Mąki mielone tylko jeden raz (stąd nazwa razowy) zawierają znacznie więcej otrębów w porównaniu z drobno zmieloną mąką białą. Sprawia to, że mąka razowa ma nie tylko ciemniejszą barwę, ale również zawartość błonnika i składników mineralnych jest większa. Warto jednak wiedzieć, że obecnie część pieczywa nie jest wypiekana z mąk razowych, a ciemną barwę uzyskuje się przez dodanie barwników takich jak karmel. Z takich powodów warto spróbować zrobić chleb w domu z użyciem dobrej jakościowo mąki. Ewentualnie postawić na proste i sprawdzone rozwiązanie jakim są gotowe mieszanki chlebowe.

Za pieczywem jasnym przemawia znacznie mniej niż w przypadku chlebów ciemnych. Nie dość, że jest uboższym źródłem składników mineralnych i błonnika to dodatkowo ma wyższy indeks glikemiczny, a to oznacza większe skoki poziomu cukru we krwi i podwyższony poziom insuliny, która hamuje proces spalania tłuszczu. Należy jednak zaznaczyć, że przy pewnych schorzeniach układu pokarmowego jasne pieczywo może być lepszym wyborem ze względu na łatwiejszą strawność. Przy okazji białego pieczywa przytoczyć można pewną ciekawostkę. Okazuje się bowiem, że ten typ chleba uznawany był kiedyś za rarytas w przeciwieństwie do chleba ciemnego, które było powszechne. Obecnie sytuacja jest odwrotna.

Jakość kosztuje

Dobry i zdrowy chleb powinien być zrobiony z mąki żytniej razowej i najlepiej na zakwasie. Dzięki temu nie tylko będzie najzdrowszym i najlepiej przyswajalnym wyborem, ale również i najtrwalszym. Chleby dobrej jakości potrafią zachować swoją świeżość nawet przez tydzień i to odróżnia je od wyrobów chlebopodobnych, które potrafią zepsuć się na następny dzień po otwarciu. Trzeba oczywiście zapłacić za nie trochę więcej, ale inwestycja w zdrowie zawsze się opłaca.  

< Wróć do bloga Następny wpis >

Skomentuj

*
**Mail nie będzie opublikowany
*Adres url wraz z http://
*
Produkt dodany do porównania