Inulina – cukier, który wspomaga odchudzanie

Inulina – cukier, który wspomaga odchudzanie

Inulina w ostatnim czasie zyskała olbrzymią popularność. I nie bez przyczyny. Jej właściwości mają działanie prozdrowotne, można ją także stosować w kuchni - nie tylko jako słodzik.

Przejdź do następnych akapitów:

Na początek warto jednak odpowiedzieć sobie na pytanie, czym właściwie jest inulina? Jest to naturalny polisacharyd, czyli cukier złożony. Pozyskujemy ją głównie z korzeni cykorii czy mniszka lekarskiego oraz kłączy topinamburu. Najczęściej spotykaną formą jest inulina w proszku. Nie jest trawiona przez ludzki organizm, przez co można ją porównać do błonnika. Jest 10 razy mniej słodka niż cukier. Dodatkowo posiada niski indeks glikemiczny, a jej kaloryczność wynosi poniżej 2 kcal/g, co oznacza, że może być bez problemów stosowana przez cukrzyków i osoby chcące zrzucić wagę.

Najważniejszą cechą inuliny jest to, że jest prebiotykiem, czyli wspomaga pracę układu pokarmowego w podobny sposób, w jaki robi to np. jogurt. Dzięki ochronie jelit wpływa pozytywnie również na nasz system odpornościowy, ponieważ wiele infekcji zaczyna się właśnie w układzie pokarmowym. Działanie inuliny usprawnienia pracę jelit, co zwiększa przyswajalność minerałów z pożywienia. Ma to też wpływ na obniżenie i stabilizację poziomu cukru oraz cholesterolu we krwi.

Zastosowanie inuliny w życiu codziennym

Inulina świetnie sprawdza się w kuchni jako zamiennik cukru. Dzięki swojemu łagodnemu smakowi pozwala zastąpić tradycyjne desery ich znacznie mniej kalorycznymi odpowiednikami. Jej podobieństw do błonnika zapewnia natomiast zwiększone poczucie sytości po posiłkach i hamuje łaknienie, co ułatwia kontrolę nad ilością spożywanego jedzenia. Oczywiście można nią dosładzać również wypieki, naleśniki czy nawet twarożek.

Inulina ma również właściwości higroskopijne, czyli dobrze pochłania wodę. Z powodzeniem posłuży jako zagęstnik do sosów i zup. Na tym nie koniec, bo inulinę można stosować wszędzie tam, gdzie w przepisie potrzebna będzie żelatyna, skrobia czy mąka.

Mimo niskiej kaloryczności dawkowanie inuliny należy mieć pod kontrolą. Ze względu na działanie podobne do błonnika zbyt duża ilość tego składnika może mieć efekty przeczyszczające. Sugerowana bezpieczna dawka dzienna to około 20 g, co odpowiada około 4 łyżkom stołowym. Należy przy tym pamiętać, że jest to wartość przybliżona i w indywidualnych przypadkach może być to trochę mniej lub więcej. Wszystko zależy od poziomu naszej tolerancji na błonnik.

Jak widać, inulina może stanowić świetny dodatek do każdej diety. Stanowi świetne wsparcie dla osób walczących z nadwagą, a także jest kołem ratunkowym dla zmagających się z cukrzycą. Idealnie sprawdzi się w kuchni jako zamiennik dla bardziej kalorycznych produktów, a dzięki usprawnieniu pracy jelit wzmocni kondycję układu odpornościowego.

< Wróć do bloga Następny wpis >
Produkt dodany do porównania