Najzdrowszy olej do smażenia – jaki wybrać?

Najzdrowszy olej do smażenia – jaki wybrać?

Smażenie jest jedną z najpopularniejszych metod obróbki termicznej żywności. Mimo że nie uchodzi ono za najzdrowsze, to ze względów smakowych wciąż jest bardzo chętnie stosowane w wielu kuchniach. Jaki więc wybrać olej do smażenia, aby zminimalizować niekorzystne właściwości potraw z patelni, a mimo wszystko cieszyć się wciąż ich wyjątkowym smakiem? Podpowiadamy, jaki jest najlepszy olej do smażenia.

Zdrowy tłuszcz – czyli jaki?

Na rynku dostępnych jest wiele tłuszczów, których właściwości warto dokładnie poznać przed zastosowaniem we własnej kuchni. Nie wszystkie z nich będą bowiem stanowiły zdrowe oleje do smażenia, a znaczna część sprawdzi się jedynie w przypadku wykorzystania na zimno. Do przygotowywania sałatek zaleca się więc korzystanie z olejów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe, które będą świetną bazą do sosów i dressingów. Warto więc zdecydować się na słynny ze swoich cennych właściwości prozdrowotnych olej lniany tłoczony na zimno, który posiada udowodnione działanie obniżające poziom cholesterolu całkowitego we krwi, przy jednoczesnym podwyższaniu korzystnej frakcji cholesterolu HDL. Ciekawą propozycją do sałatek jest również olej z sezamu i czarnuszki tłoczony na zimno lub masło orzechowe, które nada dressingowi charakterystycznej nuty zapachowej oraz wyjątkowego posmaku.

Czym jednak powinien się odznaczać dobry olej do smażenia? Przede wszystkim powinien być on odporny na wysoką temperaturę. Do smażenia szczególnie poleca się również tłuszcze rafinowane. Proces ten polega bowiem na oczyszczeniu oleju z niekorzystnych pod względem zdrowotnym i jakościowym substancji. Co istotne, nie wpływa on jednak na profil zawartych kwasów tłuszczowych, a przede wszystkim najistotniejszych dla zdrowia kwasów omega-3. Olej rafinowany do smażenia jest więc zdecydowanie najlepszym wyborem.

Olej do smażenia – jaki wybrać?

Decydując się na konkretny olej do smażenia, warto wziąć pod uwagę zarówno planowany czas obróbki, jak i głębokość tłuszczu, na którym będziemy przygotowywać potrawę. Bez względu na wybór należy jednak pamiętać, aby smażyć na dobrze rozgrzanym tłuszczu, co zmniejsza jego chłonięcie przez potrawę. Nadmiar tłuszczu natomiast należy starannie odsączyć ręcznikiem papierowym, tuż po zdjęciu dania z patelni. Dodatkowo nie powinniśmy zapominać również o marynatach z przypraw i ziół, które częściowo przeciwdziałają niekorzystnemu procesowi utleniania tłuszczu. Jeśli wykorzystywany olej w trakcie smażenia zmienił barwę lub zyskał nieprzyjemny aromat, powinien być to dla nas sygnał do jego niezwłocznej wymiany.

Olej do smażenia płytkiego – jaki?

Decydując się na smażenie płytkie, które z reguły jest procesem krótkotrwałym, najlepszym wyborem będą oleje rafinowane bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Warto więc wybrać w szczególności bardzo popularny olej rzepakowy lub oliwę z oliwek. Inną alternatywę stanowią natomiast tłuszcze bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak chętnie wykorzystywany w wielu domach olej słonecznikowy. Warto jednak pamiętać o regularniej wymianie oleju po każdym smażeniu, a także nieprzekraczaniu granicznej temperatury 170 stopni Celsjusza.

Jaki olej zdrowy do smażenia głębokiego?

Oleje do smażenia głębokiego muszą odznaczać się wysoką stabilnością termiczną. Szczególnie polecanym wyborem są więc jednonienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak wspomniana już rafinowana oliwa z oliwek lub olej rzepakowy, który dodatkowo charakteryzuje się wysoką temperaturą dymienia. Współczynnik ten informuje nas bowiem, jaka jest najniższa temperatura, przy której w wykorzystywanym tłuszczu zachodzą niekorzystne z punktu widzenia zdrowotnego zmiany oraz utrata cennych składników odżywczych.

Innym godnym polecenia wyborem do smażenia głębokiego jest wykorzystanie wysoce stabilnych tłuszczów bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe. Zaliczamy do nich coraz chętniej wykorzystywane masło klarowane oraz olej kokosowy. Warto jednak pamiętać, że są to tłuszcze nasycone, które należy ograniczać w codziennej diecie. Ich udział w jadłospisie nie powinien stanowić więcej niż 10 procent dziennego zapotrzebowania na energię.

Jaki olej rzepakowy do smażenia wybrać?

Zastanawiając się więc, jaki olej do smażenia jest zdrowy, warto wybierać przede wszystkim dobrej jakości rafinowany olej rzepakowy niskoerukowy o wysokiej temperaturze dymienia. Jego niekwestionowaną zaletą jest łatwa dostępność, a także neutralny zapach i smak, które nie zmieniają walorów aromatycznych potrawy. Dodatkowo stanowi on bardzo cenne źródło antyoksydantów, kwasów tłuszczowym omega-3 oraz witaminy E, co sprawia, że jest stabilny oksydacyjnie oraz łatwy w przechowywaniu. Wystarczy go więc przetrzymywać w chłodnym oraz zacienionym miejs

< Wróć do bloga Następny wpis >

Skomentuj

*
**Mail nie będzie opublikowany
*Adres url wraz z http://
*
Produkt dodany do porównania