Czym zastąpić cukier? Ksylitol czy erytrol?

Czym zastąpić cukier? Ksylitol czy erytrol?

Biały cukier, jak powszechnie wiadomo, nie powinien być używany w nadmiarze. Wiele osób nie wyobraża sobie jednak np. picia herbaty bez łyżeczki cukru. Czy jest zdrowa alternatywa dla “białej śmierci”?

Zjeść ciastko i mieć ciastko. Popularne powiedzenie mówiące o tym, że nie można w pewnych sytuacjach osiągnąć dwóch wykluczających się rzeczy. A gdyby dało się to zrobić? Gdyby jednak był sposób na “osłodzenie” sobie życia przy jednoczesnym zachowaniu zdrowej diety? Odpowiedzią są dwie substancje słodzące: ksylitol i erytrol.

Naturalne słodziki

Zarówno ksylitol jak i erytrol są substancjami naturalnie występującymi w przyrodzie. Ten pierwszy kojarzony jest głównie z brzozami, ale może być pozyskiwany również z kukurydzy, która jest tańszym surowcem. Erytrol natomiast występuje w pewnych ilościach w owocach, a wytwarzany jest głównie z pszenicy oraz skrobi kukurydzianej. Obie substancje mają cechy wspólne, ale kilka aspektów je różni.

Ilość cukru w cukrze

Erytrol czy ksylitol różnią się pod względem zawartości “cukru w cukrze”. Konkretnie chodzi o procent słodyczy i zawieraną ilość kalorii w porównaniu do białego cukru. W przypadku ksylitolu można mówić o proporcjach 1:1 czyli jedna łyżka ksylitolu pozwoli uzyskać podobny efekt co jedna łyżka białego cukru. Ważne jest jednak to, że taka ilość zawiera aż 40% mniej kalorii. Erytrol sklep pod tym względem wypada jeszcze korzystniej: jego słodycz to około 70% cukru białego, ale nie zawiera absolutnie żadnych kalorii. Wydalany jest z moczem w ciągu doby i nie ma wpływu na poziom insuliny co powinno zainteresować osoby chore na cukrzycę. Na obronę ksylitolu można dodać, że posiada niższy indeks glikemiczny, ale nie zerowy. Warto dodatkowo wspomnieć o tym, że oba słodziki wpływają pozytywnie na kondycję naszych zębów z racji swoich cech przeciw próchniczych. Będziemy mogli również cieszyć się właściwościami antyoksydacyjnymi, które wykazują te związki.

Zbyt słodko

Obie substancje wydają się być idealnymi zamiennikami dla cukru. Mają jednak pewne minusy. W jednym i drugim przypadku zbyt duża ilość będzie powodować efekt przeczyszczający. Dopuszczalne dzienne dawki bez narażania się na takie ryzyko to od kilkunastu do kilkudziesięciu gramów w zależności od osoby. Dodatkowo erytrol nie odżywia w żaden sposób mikroflory jelitowej w przeciwieństwie do ksylitolu, który jest naturalnym prebiotykiem i wpływa pozytywnie na układ trawienny. Ze względu na możliwość podrażnienia osoby z dolegliwościami jelitowymi powinny skłaniać się bardziej ku erytrolowi ponieważ nie jest on przetwarzany przez organizm.

< Wróć do bloga Następny wpis >
Produkt dodany do porównania