Czym jest dieta bogatoresztkowa i kiedy warto ją stosować?

Czym jest dieta bogatoresztkowa i kiedy warto ją stosować?

Kasze i mało przetworzone produkty zbożowe to nie tylko źródło energii i cennych składników odżywczych. Są one także pożywieniem bogatym w błonnik pokarmowy – niezbędny element diety bogatoresztkowej, będącej skuteczną metodą zwalczania długotrwałych zaparć i zaburzeń funkcjonowania układu pokarmowego. Na czym polega dieta bogatoresztkowa? Odpowiadamy!

Przejdź do następnych akapitów:

Niewielka aktywność fizyczna, stres i nieregularne posiłki, często skomponowane z produktów wysoko przetworzonych - to codzienna rzeczywistość wielu osób. Jednym z zagrożeń, które niesie ze sobą taki styl życia, są zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego zwane zaparciami nawykowymi lub zatwardzeniem. Nawykowy oznacza w tym przypadku, że dolegliwości nie są spowodowane zmianami chorobowymi, ale przede wszystkim błędami dietetycznymi. Objawiają się one zazwyczaj: długotrwałą niemożnością wydalenia kału, uczuciem pełności spowodowanym przez gromadzące się w jelitach gazy, wzdęciami, odbijaniem i bolesnymi wypróżnieniami.

Naturalnym sposobem zwalczenia tej przykrej dolegliwości - bez uciekania się do pomocy środków farmakologicznych - jest wdrożenie odpowiednio skomponowanej diety bogatoresztokowej, zawierającej dużą ilość nierozpuszczalnych frakcji błonnika pokarmowego.

Dieta bogatoresztkowa – co to takiego?

Błonnik pokarmowy jest mieszaniną substancji, pochodzenia głównie roślinnego, które chociaż nie będąc trawione są jednak niezbędne do prawidłowego działania układu pokarmowego. Wchodzące w jego skład frakcje rozpuszczalne w kontakcie z wodą tworzą rodzaj „galarety” - wypełniającej żołądek i dającej długie uczucie sytości. Dodatkowo, regulują poziom cukru we krwi poprzez spowolnienie wchłaniania węglowodanów, jak również są pożywką dla „dobrych” bakterii zasiedlających jelita. Frakcje nierozpuszczalne, w skład których wchodzą m.in. celuloza i ligniny, pełnią rolę wypełniacza zwiększającego objętość mas kałowych, pomagającego pobudzić ruchy robaczkowe (perystaltykę) jelit i tym sam przepchnąć niestrawione resztki pokarmowe.

To właśnie te „mechaniczne” właściwości błonnika pokarmowego są najbardziej pożądane w terapii zaburzeń wypróżniania za pomocą diety bogatoresztokowej. Jej celem jest pobudzenie motoryki jelit i wyregulowanie pracy układu pokarmowego poprzez zwiększenie zawartości w diecie nierozpuszczalnych frakcji błonnika popijanych dużą ilością płynów.

Dieta bogatoresztkowa tego typu charakteryzuje się dużym udziałem naturalnych, mało przetworzonych produktów zbożowych. Wśród najważniejszych warto wymienić m.in. otręby, siemię lniane, kasza gryczana, ryż brązowy, płatki typu musli i razowe pieczywo. Ważną rolę odgrywają warzywa i owoce (świeże i suszone), które powinny być spożywane nawet w ilości ok. 1 kilograma dziennie. Uzupełnieniem menu diety bogatoresztkowej mogą być: naturalne jogurty i kefiry, chude mięso i ryby. Niewskazane są natomiast: świeże pieczywo, kawa, herbata, alkohol oraz tłuste mięsa i wędliny.

Ilość bogatych w błonnik produktów należy zwiększać w jadłospisie stopniowo, aby zapobiec wzdęciom i bólom brzucha. Nagłe wdrożenie diety bogatoresztkowej może być szokiem dla naszego organizmu. Należy pamiętać, że posiłki, podzielone na 4-5 dziennych porcji, powinny być spożywane powoli i starannie przeżute. Niezbędnym elementem diety bogatoresztkowej jest także picie odpowiedniej ilości czystej, niegazowanej wody (ok. 2-2,5 litra dziennie).

< Wróć do bloga Następny wpis >
Produkt dodany do porównania